Monday, January 24, 2011

Cerita anak dara saya yang dah 2 tahun 6 bulan (30 bulan)

1. Aqilah sekarang sudah boleh diajak bersembang. Petah sekali dia bercakap. Ada sikit-sikit pelat tapi boleh faham. Boleh baca alif, ba, ta sampai kho dengan betul yang lepas-lepas tu campur aduk sikit tapi boleh samapi ya. Ikut nasyid alif bat a kumpulan nasyid al-amin. Aqilah jugak peminat cilik Maher Zain, semua lagu Maher Zain dia pandai ajuk, lagu favourite Aqilah lagu Insya-Allah. Kadang-kadang kalau dalam kereta dengar nasyid Maher Zain, dia nak nyanyi sorang-sorang, orang lain nak nyanyi, dia tak bagi...Kalau nyanyi twinkle-twinkle pun dah jelas dan betul. Bila tanya macamana adik ingat lagu twinkle2, Aqilah jawab dengar kat Jusco. Mmm..kadang-kadang kat mana anak kita betul-betul tangkap sesuatu perkara itu tak disangka-sangka oleh kita kan. Lagu yang paling suka saya dengar Aqilah nyanyi ialah lagu Ibu..Ibu..Engkaulah ratu hatiku...sekarang Aqilah dah dapat nyanyi lagu ini dengansebutan yang jelas dan betul sampai akhir....cair hati Ibu bila dengar adik nyanyi lagu ni...:)...

2. Sembahyang main-main bila tengok ibu, ayah dan abang sembahyang. yang paling lucu bila dia nak sembanyang, dia amik kerusi sebab Aqilah tiru nenek sembahyang duduk. Sekali aje dia tengok kat kampung terus je dia ikut. Memang betul kan, budak-budak dalam umur 2 tahun ke atas ni serap je apa yang dia tengok kat sekeliling dia. Jadi kalau boleh ajarlah anak benda baik-nbaik pada waktu sekarang ni. Sekarang ni, Ibu dah beli sejadah kecil khas untuk Aqilah sembahyang...:)

3. Kalau Aqilah tahu ibu marah kat dia, dia akan cakap “Sorry Ibu, sorry” campur dengan sedu-sedan, so cute to hear that...

4. Aqilah memang pandai bermulut manis kata orang, kalau tengok ibu pakai baju baru ke, dia pandai puji “Cantiknyerrr, Ibu”. Pandai ambil hati orang dah si kecil ni. Baru-baru ini, pengasuh Aqilah baru renovated rumah, jadi bila dah siap, dia puji lar “wah cantiknyer lantai rumah Aunty Gee...”bila dengar tu buat orang happy jer..:)

5. Kalau ibu, ayah tolong adik apa-apa yang dia minta tolong, Aqilah pandai cakap “Terima kasih Ibu”...for me, it sooo sweet.

6. Sekarang dah pandai suka tengok kartun Mickey, Shaun the Sheep, Dibo, Barney dan yang pastinya minat dari dulu lagi kartun Upin dan Ipin (Aqilah sebut Ipin dan kawan-kawan)

7. Movie yang tak jemu-jemu tengok ulang-ulang Shrek 4. Aqilah panggil movie ni cerita kat demuk (Puss the Boot kan gemuk dalam cerita ni..)

8. Dah pandai kayuh tricycle dalam 1 bulan lepas.

9. Paling suka makan muffin coklat. Muffin banana suka sikit-sikit. Muffin blueberry tak suka...

10. Tak suka makan nasi putih. Lebih suka makan ratah lauk jer...sotong, udang, kokok (ayam) dan ikan.

11. Dah tak berapa suka makan sayur, tapi satu sayur je yang masih Aqilah suka, sayur timun.

12. Masih sangat suka makan buah-buahan, semua jenis buah suka:anggur, epal, oren, pisang, mangga, strawberry, semua Aqilah tak tolak.

13. Tapi ada satu benda yang Ibu tak suka, aqialh suka jugak makan, makanan ringan...aduhai...takat ni makan twisties ngan mamee je Ibu benarkan, tu pun kalau terlepas.

14. Binatang kesukaan kucing atau Aqilah panggil meow.

15. Binatang yang Aqilah takut ialah cicak.

16. Masih breastfeeding on demand. Saya akan teruskan penyusuan ini selagi Aqilah mahu mungkin macam Aiman ke sampai 4 tahun. Tapi sejak Aqilah 2 tahun saya dah tak buat EBM. Jadi sekarang kat rumah pengasuh Aqilah minum Enfagrow A+. Kat rumah jugak kadang-kadang dia nak minum susu segar tapi kat rumah taknak minum susu formula, susu segar boleh.
17. Antara minat Aqilah ialah main masak-masak. Daya imaginasinya amat tinggi bila main masak-masak. Dia akan tanya ibu nak makan/minum apa. "Ibu nak ais ke?", "Ibu nak makan apa", "Aqilah tengah masak kek biru"...

18. Warna yang Aqilah tahu ialah warna biru. Kalau tengok warna merah pun cakap warna biru...hehe...kalau tanya nak baju warna apa, Aqilah jawab warna biru walaupun yang dimaksudkan adalah baju warna pink....:)....

19. Antara bahasa Aqilah yang lain dari yang lain dan ibu akan faham:

Ayam = Kokok

Gemuk = Demuk

Filem Shrek 4 = cerita shek demuk

Filem Toy Story 3 = You Got Me (lagu toy story 2)

Filem Monster Inc = Cerita Kakak Boo (sebab watak budak perempuan dalam filem ni ialah Boo)
Kat bawah ni antara gambar-gambar Aqilah yang agak terkini


Saya suka main lukis-lukis dan tulis-tulis.
Seronok tau main lukis-lukis ni...


Tahun depan saya nak pergi sekolah


Cantik tak lukisan saya?



Inilah tricycle saya. Ibu dan ayah hadiahkan masa birthday saya dua tahun.


Mula-mula saya tak pandai bawak tricycle ni, asyik abang saya ajer yang bawak atau saya kayuh tolak dengan kaki je.


Sekarang, saya dah pandai bawak tricycle ni. Perasan tak saya pakai sarung tangan?Sarung tangan ni, Ibu saya punya tapi saya nak pakai juga, baru lengkap aurat saya ditutup, betul tak?

Cantik tak gigi saya? Saya gosok gigi saya tiap-tiap hari, sebab tu gigi saya putih...:)...Sekarang ni, saya nak gosok gigi sendiri, kalau Ibu nak tolong gosokkan saya menangis taknak bagi, saya dah besar, saya nak gosok gigi sendiri...


Cantik tak gambar saya bertudung sambil posing ayu ni...:). Tudung ini saya minta Ibu saya belikan sebab saya nak bertudung macam Ibu saya.

Lagi gambar comel saya bertudung....

Saya suka makan buah-buahan. Sebab tu kulit saya licin dan rambut saya sihat. Bakul buah ni, syarikat ayah saya hadiahkan pada Ibu saya masa Ibu masuk wad untuk bedah aritu, Bunga kat dalam bakul tu pun cantik kan...Terima kasih, Monster (syarikat Ayah)

Ini telefon mainan saya. Dulu telefon mainan ini Abang Along saya punya masa dia kecik, sekarang telefon ini diperturunkan kepada saya. Saya suka main-main berlakon dengan telefon, telefon nenek, atuk, tok wan, tokki, ibu, ayah dan aunty Gee...Saya pun pernah telefon Shrek tau....


Ini lukusin tampal-tampal kertas, saya buat dengan ibu, jadi kek besday, cantik tak?


Saya suka main teddy bear. saya bagi teddy minum susu, makan dan tidurkan dia. Ibu jangan bising ye, bear tido...sshhh...

Saya bagi teddy bear makan.

Bila bear tidur, saya pun nak tidur jugak lah...

Walaupun saya perempuan, jangan sangka saya lembik, tengok saya pandai memanjat...Yeaaa....

Ibu, ayah, tengok ni, pandai tak saya panjat sofa ni....

Dah letih berdiri, saya baring pulak lar....

Ini gambar saya dengan Abang Along saya


Ini gambar saya dengan abang Along dan sepupu-sepupu saya kat rumah Tok Wan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...