Tuesday, November 24, 2009

BAPA YANG DERHAKA

Kita biasa dengar istilah anak derhaka tapi pernah tak dengar bapa yang derhaka???Saya secara ikhlasnya tak pernah dengar. Tazkirah ini disampaikan oleh suami saya kepada saya secara santai waktu bulan puasa hari tu. Beliau mendengar ceramah ini selepas solat tarawikh di masjid bandar kinrara.

Bapa yang derhaka

Pada zaman Rasulullah s.a.w, beliau didatangi oleh seorang lelaki yang memohon dihukum anaknya kerana mendakwa anaknya adalah seorang anak yang derhaka. Maka si anak bertanyakan kepada Rasulullah, jika ayahnya mendakwanya dia seorang anak yang derhaka, dia ingin tahu apakah ada ciri-ciri seorang bapa yang derhaka pula? Maka Rasulullah s.a.w menjawab, memang benar terdapat 3 ciri seorang bapa yang derhaka iaitu:

1. Tidak memberikan nama yang baik kepada anaknya.

Ini termasuk memberi nama yang tiada makna langsung. Contohnya gabungan di antara nama ayah dan si ibu. Atau memberi nama yang mempunyai makna yang tidak elok.

2. Memilih isteri iaitu bakal ibu kepada anak ini dari golongan yang tidak baik.

Si ibu secara semulajadi adalah lebih rapat dengan si anak. Bermula daripada dalam kandungan selama 9 bulan hinggalah melahirkan, disusukan, diasuh dan dididik kebanyakkan oleh si ibu. Ikatan emosi dan sifat di antara si anak dan si ibu adalah terlalu kuat. Jadi, jika si ibu adalah seorang yang berakhlak baik, kuat semangat, sabar, maka si anak akan menjadi seorang anak yang soleh. Namun jika si ibu berakhlak buruk , maka si anak akan terdedah menjadi anak yang tidak baik. Oleh itu, bagi bakal ibu atau ibu-ibu sendiri termasuklah diri saya sendiri perlu muhasabah diri sendiri, jika ada perkara yang tidak elok pada anak kita, kemungkinan besar adalah daripada diri kita sendiri...

3. Si bapa yang tidak mengajar Al-Quran kepada anaknya

Perkara yang paling baik dan afdal adalah kita sebagai ibubapa harus sendiri mengajar Al-Quran kepada anak masing-masing. Namun jika ada halangan umpamanya tiada masa, kita boleh menghantar anak kita belajar Al-Quran dengan ustaz/ustazah tetapi sekali-sekala kita sendiri mengajar Al-Quran kepada anak masing-masing. Saya sangat bersetuju kerana dengan cara ini dapat merapatkan hubungan kita dengan anak disamping dapat memupuk rasa hormat anak kepada ibu bapa juga.

Jadi fikir-fikir dan renung-renungkan..adakah kita tergolong di dalam golongan ibu bapa yang derhaka sebelum kita labelkan anak kita anak derhaka...

Wallahua'lam...

Peringatan buat diriku jua....

Semoga jumpa lagi..Insya-Allah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...