Tuesday, December 1, 2009

Cerita Hari Raya Pertama Aidiladha

Cabaran di hari pertama Raya Korban (Jumaat, 27 Nov 2009 bersamaan 10 Zulhijjah 1430H)

Hari raya haji tahun ini jatuh pada hari Jumaat. Saya berusaha juga untuk hadir sembahyang sunat Aidiladha kali ini. Ini kerana sejak tahun, saya gagal untuk hadir sembahyang raya sejak Aqilah lahir. Semasa sembahyang raya Aidilfitri baru ini pula, saya ke masjid untuk sembahyang, namun Aqilah tertidur semasa bertakbir, bila saya meletakkannya untuk bersembahyang, dia terjaga dan mengamuk menangis. Bagi mengelakkan tangisan Aqilah mengganggu jemaah yang lain, jadi saya tidak bersembahyang. Saya memangku Aqilah sambil dia tertidur semasa jemaah lain menunaikan sembahyang dan juga semasa kutbah dibacakan oleh Imam. Kali ini saya berjaya menunaikan solat sunat Aidiladha...Alhamdulillah...walaupun Aqilah menangis juga semasa di rakaat kedua...Oleh sebab itu, Allah menggandakan pahala sembahyang orang yang telah berumahtangga berbanding orang bujang kerana banyak cabarannya.

Pada waktu tengahari, suami dan ayah saya pergi menunaikan sembahyang jumaat pula. Aiman tidak ikut, tertidur kepenatan. Jam menunjukkan pukul 2.00 petang, suami dan ayah masih belum pulang. Ada orang sudah datang menjemput ayah untuk hadir ke majlis tahlil mereka sepertimana yang dijanjikan. Namun, kelibat ayah dan suami belum nampak. Dalam jam 2.15 tengahari..

"Ibu, ayah balik berjalan"

Terdetik dalam hati saya, kereta accident ker?

"Abang berjalan kaki ni. Kereta tak dapat start. Bateri weak agaknya, kereta masih ada kat kawasan masjid sana...."

Selepas saya menunaikan solat, kami bergegas ke tempat kereta kami menaiki kereta kancil ayah.

Selepas saya mencuba tidak juga dapat dihidupkan enjinnya. Suami menghubungi pusat servis Ford namun dia tidak dapat membantu untuk menyelesaikan masalah kerana technical person sedang bercuti. Lalu, suami menghubungi rakannya yang juga memiliki kereta Ford Focus untuk bertanyakan apakah masalahnya. Rupanya dia juga pernah mengalami masalah yang sama dan sememangnya memang betul, puncanya adalah bateri weak. Disebabkan hari raya, kedai bateri semua masih tutup. Kami pula tertinggal jumper di rumah. Nasib baik, The Store Kemaman dibuka walaupun hari raya. Dapatlah kami membeli jumper di situ dan menghidupkan enjin kereta.

Suami saya tak pernah menggunakan jumper sebelum ini. Dalam dia sibuk menelaah manual bagaimana cara nak menggunakannya, saya membawa Aiman dan Aqilah masuk ke kawasan masjid.

Sudah lama saya tidak ke masjid lama ini. Pagi tadi kami bersembahyang di masjid baru di kampung kami. Masih tegak berdiri tempat saya mengaji di waktu kecil dahulu. Masih seperti dulu, tapi keadaannya amat usang, kotor dan tidak terurus. Kami menapak mem=naiki tempat mengaji. Mulanya saya menyangka sudah tidak ada lagi kelas mengaji di situ. Tapi sangkaan saya meleset kerana masih ada kesan tulisan di papan hitam bertarikhkan November 2009. Maknanya masih ada kelas di situ. Tetapi keadaannya amat menyedihkan. Seperti biasa, Aiman memang rajin bab-bab mengemas. Dia mengambil penyapu dan menyapu tempat itu. Aqilah pun sama menyibuk menyapu bersama abang.

Banyak lagi saya cerita, nanti saya sambung lagi.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...