Tuesday, November 24, 2009

PSP...BMX....Exam...

Ini nak sambung sikit cerita pasal exam Aiman...Masa exam pertengahan tahun aritu, Aiman takde nombor pun, sbb ramai lagi yang dapat lebih baik daripada Aiman. Ramai yang dapat markah 100%. Jadi, untuk exam kali ini, saya nak motivasikan Aiman supaya jawab betul-betul, saya janji untuk belikan hadiah PSP jika Aiman berjaya dapat markah 100% dalam semua subjek...dan nampaknya motivasi itu agak berjaya dan memang saya betul-betul tak sangka sebenarnya Aiman boleh dapat tempat ketiga....Tidak dapat dinafikan, saya gembira...Tapi tak dapat lar PSP, sebab tak dapat semua 100%, kami mungkin akan belikan skuter kaki untuk Aiman...

Kalau nak ikutkan saya boleh ajer belikan PSP untuk Aiman walaupun Aiman tak dapat semua 100% tapi saya nak ikut nasihat Ustaz Hasrizal, tak bagus sebenarnya kalau ajar anak hidup mewah...Tapi saya rasa kalau dia dapat PSP tu dengan usaha dia bersusah payah di dalam exam dan belajar sungguh-sunguh, saya rasa ok kot, apa pendapat anda? Lagipun pada pendapat saya, kalau dia dapat sesuatu hadiah yang berharga dengan susah payah macam exam, dia akan ingat sampai bila-bila dan akan lebih hargai barang tersebut, betul tak? Motivasi untuk belajar dan dapat nombor satu ini sebenarnya digunapakai oleh ibu saya sendiri waktu saya kecik-kecik dulu. Masa saya darjah satu, ibu saya berjanji kalau saya dapat nombor satu waktu exam akhir tahun, ibu akan belikan hadiah basikal untuk saya...Apa lagi berkobar-kobarlah semangat saya untuk belajar dan untuk dapat nombor satu. Bila cikgu nak umumkan nombor dalam kelas waktu itu saya darjah sat, cikgu kelas saya tanya; "Siapa rasa-rasa dia dapat nombor satu?" Saya tanpa rasa malu dan segan terus menngangkat tangan "Saya, cikgu"....Haha....tak malukan...dan cikgu itu macam sedikit terperanjat bila tengok saya angkat tangan, dia tak sangka kot..."A'ah betul lar, Bahiyah, awak dapat nombor satu...."Sampai sekarang saya ingat peristiwa itu..hehe...ada kawan-kawan yang cemburu. Mereka cakap sebenarnya bukan saya yang dapat nombor satu tapi sebabkan saya dah mengaku, jadi cikgu bagi saya nombor satu...hehe...Saya dapatlah hadiah basikal baru, basikal BMX warna biru muda, masih beroda tiga kerana waktu itu saya belum pandai naik basikal....Sejak dari itu, saya rasa amat seronok untuk belajar dan dapat nombor satu...Setiap tahun, saya akan dapat kalau tidak nombor satu, nombor dua sampailah saya darjah enam.....

Jadi, saya nak tanamkan semangat seronok belajar dan seronok jadi pandai kepada anak-anak saya juga...Insya-Allah saya berjaya mendidik mereka macam ibu saya mendidik saya....Insya-Allah.....

Namun, saya taknak juga terlampau memaksa anak-anak belajar...Biarlah dari kehendak mereka sendiri...Saya perhatikan, ramai murid-murid yang cemerlang, kehendak belajar adalah dari dalam diri mereka sendiri bukan paksaan ibubapa...Mereka sendiri rasa seronok belajar....

Itu sahaja buat kali ini.

Semoga jumpa lagi...Insya-Allah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...