Tuesday, November 24, 2009

Bayi menggigil...Suntikan HPV

Bayi menggigil...itu tajuk Harian Metro semalam 24/11/09, membacanya memang menyayat hati...bayi yang baru dilahir, tali pusat masih belum dipotong daripada uri ditinggalkan dalam kesejukan hujan di beranda rumah. Itu anatara kisah bayi-bayi yang dibuang oleh ibu kandung mereka sendiri...Sebelum ini juga telah terlalu banyak kisah-kisah yang hampir serupa kita baca...ada yang terselamat dan ada juga ketika ditemui telah meninggal dunia...

Sebenarnya telah lama saya ingin menyentuh isu ini sejak saya menghadiri Adolescent Conference di Hotel Shangri-La pada 28-30 Oktober yang lalu. Namun akibat kekangan masa, antara tugasan di rumah, rengekan Aqilah, saya tidak berpeluang sehinggalah hari ini. Adolescent...siapakah yang tergolong di dalam kategori adolescent/remaja? Mengikut definisi WHO, remaja adalah mereka yang berada dalam linkungan umur 10-19 tahun...di waktu ini meraka berada di dalam transisi dari alam kanak-kanak ke alam dewasa....Waktu ini merupakan waktu yang paling mencabar bagi diri remaja sendiri malah kepada kita sebagai ibu bapa, tambahan pula di abad millenium ini...Ramai berpendapat cabaran mendidik generasi kini adalah lebih tinggi berbanding dengan di waktu ibu bapa kita mendidik kita di masa lampau...

Sewaktu mengikutu konferens tersebut, melihat kepada kajian-kajian yang dijalankan, amat menggerunkan...Jika dahulu orang berpendapat, remaja di kampung-kampung lebih terlindung dari gejala yang tidak sihat nampaknya sangkaan itu tidak benar sama sekali sekarang. Kejadian mengandung luar nikah di bandar dan juga di bandar tiada beza lagi...Daripada kajian tersebut, statistik yang ditunjukkan hanyalah ibarat "iceberg" yang mana banyak lagi kes-kes yang tidak dilaporkan...

Perasaan saya sebagai pengamal perubatan sedikit sebanyak tersentuh di antara isu agama dan isu masalah sosial ini. Untuk bersetuju atau tidak. Isu ini terlampau besar...Untuk pengetahuan semua, pada masa kini KKM ingin menyarankan agar remaja yang TELAH terlibat di dalam aktiviti seks luar nikah diberikan kondom/ubat perancang kehamilan secara easy access supaya perkara seperti pembuangan bayi tidak lagi akan berlaku, di samping penyakit-penyakit kelamin seperti STD, Gonorrhea malahan HIV akan dapat dielakkan...Ini kerana jika kehamilan telah berlaku mereka akan terdedah samada dengan aktiviti pengguguran secara haram atau pembuangan bayi. Memang benar, semua para doktor malahan sesiapa sahaja mengakui bahawa kaedah terbaik adalah pencegahan aktiviti seks sebelum kahwin ini namun jika mereka telah terjebak amat sukar sekali untuk menghentikan mereka dari aktiviti ini. Apa pendapat pembaca semua? Saya sebenarnya berada di dalam dilema...Sokong atau tidak?

Untuk pengetahuan semua juga, KKM memperkenalkan suntikan HPV (Human Papilloma Virus) juga disebabkan isu ini. Bagi yang tidak tahu, kuman HPV ini boleh merebak kepada mereka yang sexually active dan berbilang pasangan. HPV ini boleh menyebabkan kanser serviks. Oleh itu, jika anda merasakan anda dan anak-anak anda dan pasangan mereka di masa akan datang tidak mungkin akan terlibat di dalam masalah sosial ini sebenarnya suntikan tersebut tidak diperlukan sama sekali oleh mereka.

Sekadar buat renungan...

Satu kajian yang telah dijalankan di sebuah universiti tempatan mendapati 50% pelajarnya terlibat di dalam aktiviti seks sebelum kahwin.

Kajian yang dijalankan di beberapa buah sekolah menengah mendapati 80% pelajar lelaki mempunyai pengalaman menonton filem lucah.

Saya tinggalkan persoalan untuk anda....

Jika anda menjadi saya, sewaktu bertugas di klinik, datang seorang remaja perempuan menyatakan dia telah mengadakan hubungan dengan teman lelaki dan meminta post coital emergency pill (pil untuk mengelakkan mengandung selepas mengadakan hubungan) daripada anda, adakah anda akan bagi atau tidak? Apakah tindakan anda seterusnya? Anda akan mengadu kepada ibu bapanya atau tidak? Adakah ini akan memburukkan keadaan. Atau anda tidak kisah, biarkah sahaja dia terus hanyut di dalam dunianya? Jika anda memberikannya nasihat supaya meninggalkan perkara tersebut, adakah anda jamin dia akan mengikut nasihat anda?Adakah anda akan dipersalahkan oleh Allah s.w.t di hari akhirat kelak?

Begitu mencabar menjadi doktor zaman sekarang.....

Itu sahaja buat kali ini.

Saya harap mendapat maklumbalas daripada anda semua...

Jumpa lagi...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...