Tuesday, November 24, 2009

The worst diet ever!!!

Info dari WebMD:

Diet yang paling buruk:

1. Diet yang fokus kepada makanan-makanan yang tertentu sahaja.

Diet seperti hanya makan sup kobis atau buah delima sahaja, diet vegetarian yang ketat atau diet yang minimakan pengambilan karbohidrat sahaja. Ini kerana setiap individu memerlukan semua jenis kumpulan makanan bagi keperluan nutrient. Diet seperti ini biasanya tidak dapat bertahan lama. Apabila seseorang makan makanan yang sama setiap hari, mereka akan menjadi bosan dan akhirnya mereka kembali kepada cara pemakanan mereka yang asal. Sudah menjadi lumrah manusia yang dibekalkan nafsu, apa-apa yang menjadi larangan, itu yang paling diingini.

2. "Detox" diets

Diet ini dijalankan dengan mengambil bahan-bahan yang dipercayai dapat membersihkan hati (liver flushes), membersihkan organ dalaman (bodily cleanses, colonics) hormone injections,

Kesemua bahan-bahan ini tidak boleh dipercayai atau "pure nonsense" dan tidak perlu sebenarnya. Tiada sebarang kajian saintifik yang boleh menyokong bahan-bahan ini. Badan kita telah dijadikan oleh Allah dibekalkan dengan hati, buah pinggang dan sistem imuniti secara natural dapat menapis bahan-bahan toksik di dalam badan kita. Bahan-bahan detox ini sebenarnya hanya mengkayakan syarikat pengeluar sahaja.

3. Diet dengan bahab seperti supplement, jus, teh hijau dan pelbagai supplement diet yang terdapat di pasaran pada masa kini.

Mereka yang ingin mengurangkan berat badan biasanya akan mencari makanan, pil atau bahan-bahan supplement yang mereka sangka dapat mengurangkan berat mereka namun tanggapan mereka adalah salah, tiada bahan ajaib seperti itu wujud sebenarnya. "No one single food or group of foods eaten together or at a certain time of day has any impact on weight loss," Be leery of any plan that recommends a shelf full of supplements, enzymes, or potions (especially if you purchase them from the diet book author or company).


4. Fasting and very low-calorie diets (like the "Skinny" vegan diet, Hollywood Diet, and Master Cleanse).

Berpuasa mengikut ajaran agama atau budaya adalah tidak salah tetapi berpuasa semata-mata untuk kurangkan berat badan sebenarnya tidak baik. Apabila seseorang berada di dalam kelaparan, badan akan menerima signal dan mengubah metabolisma menjadi rendah. Semasa berpuasa, berat yang turun adalah kombinasi daripada lemak, air dan otot tetapi berat yang bertambah selepas habis berpuasa kemungkinan pula semuanya adalah lemak semata-mata.

5. Diets that sound too good to be true (like The Weight Loss Cure 'They' Don't Want You to Know About.)

If it sounds too good to be true, it probably is. Diet plans that claim to have a "secret," that make dramatic statements against respected health authorities, or make recommendations that contradict those of scientific organizations are suspect.
There is no such thing as one size fits all when it comes to diet plans, and it's key to find one that fits your lifestyle. The best diet is one you can safely and realistically stick with for the long term, plain and simple.


Eating more fruits, vegetables, whole grains, and lean protein can help manage your appetite.

Semoga info ini berguna bagi mereka yang dalam usaha untuk kurangkan berat badan. Jangan terpedaya dengan promosi supplement bagi menurunkan berat badan yang silih berganti setiap tahun. Tiada satu pun daripada supplement ini mempunyai bukti dari segi saintifik. Jadi, jangan bazirkan duit anda dan mengkayakan syarikat-syarikat ini.

Ini nasihat/petua daripada saya sendiri untuk kurangkan berat badan:
Perkara paling penting yang seharusnya diambil adalah:

1. Kurangkan saiz makanan anda namun jangan tinggalkan sebarang nutrisi yang diperlukan. Karbohidrat, protein dan lemak masih juga diperlukan.

2. Banyakkan pengambilan buah dan sayur-sayuran.

3. JANGAN LUPA BERSENAM SEKURANG-KURANGNYA 3 KALI SEMINGGU, 30 MINIT SETIAP SESI

4. Jangan skip/tinggal breakfast. Ini kerana jika anda skip breakfast potensi anda akan makan terlebih semasa makan tengahari adalah sangat tinggi.

5. Jangan lupa, berdoa kepada ALLAH, diberikan kesihatan yang sempurna kepada diri anda dan dijauhkan daripada sebarang penyakit.

Itu sahaja buat kali ini.

Semoga jumpa lagi...Insya-Allah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...