Thursday, August 19, 2010

Cerita puasa Aiman 7 tahun

Hari ini dah masuk 10 hari berpuasa. Macam-macam ragam dan cerita yang say abaca di blog kawan-kawan mengenai pengalaman anak masing-masing dalam menjalankan ibadah puasa tahun ini. Namun, bagi saya latihan berpuasa bagi kanak-kanak boleh mengikut kesesuaian masing-masing. Ikut tahap kanak-kanak tersebut. Ada kanak-kanak yang kuat dan dapat menahan lapar waktu puasa selama sebulan dan ada yang tidak. Bagi saya, jikalau anak sudah nampak terlampau letih atau membawa komplikasi kesihatan tidak ada salahnya untuk kita sebagai ibu bapa mengajar mereka belajar berpuasa secara perlahan-lahan bukan secara drastic. Mungkin mula-mula puasa separuh hari. Bila dah ok, mungkin puasa makanan sahaja, air boleh minum dan kalau larat tahan boleh terus sampai berbuka. Pendekatan boleh diambil mengikut kesesuaian masing-masing. Jadi, di sini saya ingin mencoretkan pengalaman anak sulung saya Muhammad Aiman dalam usia 7 tahun berpuasa tahun ini.

Ramadhan kali ini agak berbeza sikit buat Aiman. Tahun lepas masa 6 tahun, saya lewatkan sikit sahurnya dalam pukul 8 pagi sebelum pergi ke sekolah. Tahun ini, dah sekolah betul-betul, jadi saya dan suami cuba untuk ajar Aiman untuk bangun sahur waktu betul-betul sahur. Tetapi tak berapa berjaya sebab bila terlalu awal bangun sahur, Aiman tak selera untuk jamah nasi, hanya makan roti dan milo untuk sahur. Jadi 2-3 hari, tenaganya tak banyak untuk tahan lapar, ada juga lar puasa yang bocor. Dengan persetujuan bersama kami dan Aiman kami lewatkan sedikit sahurnya ke jam 6.30 pagi, selepas ayah balik sembahyang subuh berjemaah di surau. Cerita terperinci tentang puasa Aiman kat bawah:

Hari pertama : Aiman demam, jadi tak pergi sekolah. Waktu sahur dah siap-siap bagi makan ubat. Hari ini Aiman sahur sebelum subuh. Alhamdulillah demam Aiman tak teruk. Jadi, Aiman dapat puasa penuh. Bila duduk kat rumah tak berapa sedar masa berjalan kerana sibuk main computer games atau tengok tv.

Hari kedua : Demam Aiman dah baik. Jadi, Aiman pergi sekolah. Kat sekolah, Aiman tak tahan tengok kawan makan kat kantin waktu rehat. Aiman beli makanan dan makan dalam pukul 3.30 petang. Bila balik rumah, cakap kat ibu, respons ibu, alahai sayangnya lagi 4 jam aje nak berbuka. Aiman cakap nanti Aiman akan ganti puasa yang tertinggal ni. Alahai, sweetnya anak ibu.

Hari ketiga – hari keenam : Aiman berjaya puasa penuh. Tetapi waktu hari keenam, kaki dan tangan Aiman sakit, lemah dan cramp waktu dah hampir nak berbuka puasa. Bila dah habis makan pun kaki masih sakit. Ibu bimbang takut-takut potassium kurang dalam badan Aiman sebab dalam masa puasa penuh ini Aiman tidak selera makan waktu sahur dan juga waktu berbuka makan sedikit. Ibu bagi Aiman minum air garam (ORS) yang ada dalam simpanan ubat dan ayah urut-urut kaki Aiman bagi hilang rasa sakit. Lepas dalam 10 minit urut, Aiman dah rasa lega, Alhamdulillah.

Hari ketujuh – kelapan : Bila sampai waktu tengahari, Aiman mengadu kat ibu rasa lapar. Ibu bagi suruh Aiman sabar. Ibu cakap anak ibu kuat. Ibu cakap waktu kecik-kecik berlatih puasa nanti bila besar senang puasa. Kalau tak latih dari kecik, nanti dah besar susah nak puasa. Ibu cerita pasal ada kawan Pak Long yang tak puasa. Waktu bulan puasa dia suruh kawan India belikan makanan dan makan bawah meja. Tak malu kan!...Tapi nasihat ibu tak jalan jugak…huhu…Aiman tetap tak tahan lapar. Dia cakap rasa perut kena gigit-gigit. Dalam kelas pun masa puasa penuh, Aiman amat lemah dalam kelas. Hati ibu tak tahan tengok Aiman merayu, jadi ibu bagi Aiman milo sahaja untuk alas perut. Makan tak boleh. Aiman setuju. Jadi dua hari itu, Aiman minum segelas milo sahaja sebelum pergi ke sekolah. Waktu di sekolah Aiman tidak makan pun masa rehat. Aiman pergi library.

Hari kesembilan : Ibu dah habis MC. Jadi, Aiman duduk rumah pengasuh (Auntie Gee) selepas balik mengaji dan sebelum pergi sekolah. Duduk rumah pengasuh, Aiman malulah nak minta minum milo jadi Aiman berjaya puasa penuh. Ibu puji dan peluk Aiman hari ini sebab Aiman dapat puasa penuh. Syukur…

Hari kesepuluh : Hari ini. Ibu doakan semoga Allah kurniakan Aiman kekuatan, kesabaran dan dapat menahan lapar. Nak tahu berjaya atau tidak kena tunggu Aiman balik sekolah hari ini.
Memang sebagai ibu saya tidak nafikan memang terdapat cabaran dalam kita mengasuh anak-anak dalam menjalani ibadah ini. Namun, jika dikenang-kenang kenangan ini akan menjadi kenangan terindah buat diri kita dan anak kita di masa akan datang, Insya-Allah. Di samping itu, sentiasa panjatkan doa kepada Allah s.w.t supaya diberikan kekuatan, kesabaran kepada anak-anak kita dalam menjalani latihan ibadah ini. Sepertimana yang kita semua yakin bahawa doa seorang ibu itu amatlah mudah dimakbulkan oleh Allah dan lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang penuh berkat ini. Akhir kata, selamat berpuasa untuk semua para ibu dan anak-anak semua...

1 comment:

Cik Tah said...

sitah cuba jugak sruh balqis puasa tp separuh2 je la tp lepas berbuka abis dia muntah mgkn demam x elok lg..susah jugelah nak mengajar dia pose byk sgt godaan..x pela pelan2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...