Friday, February 19, 2010

Apa yang anda perlu tahu mengenai CHICKENPOX


Chickenpox di kampung saya dipanggil jintungan. Saya masih ingat, saya terkena jangkitan chickenpox semasa saya dalam darjah dua. Lama juga terpaksa tidak hadir ke sekolah, dalam tiga minggu juga rasanya. Kami satu keluarga kena jangkitan ini bermula dari ayah saya kemudian berjangkit dari seorang ke seorang kecuali ibu saya. Memang ajaib sebab ibu lah yang sapukan ubat untuk kami adik beradik, kalau nak ikutkan exposure, memang sah-sah dah kena atau mungkin ibu pernah kena masa dia kecik-kecik dulu, itu saya tidak tahu. Ubat yang di sapu ke badan kami adik-beradik masa tu ialah asahan batu kawi. Saya tidak tahu di mana ayah mendapatkan ubat ini. Yang saya ingat cuma, batu ini berwarna perang. Ianya akan diasah di belakang tapak pasu dengan sedikit air. Cairan batu kawi ini akan di sapu ke jintungan/chickenpox yang tumbuh di seluruh badan kami. Chickenpox ini memang amat gatal dan walau gatal sekalipun kami diingatkan jangan sekali-kali menggaru jintungan ini kerana nanti akan jadi parut. Ohh…memang seksa, gatal tapi tak boleh nak garu, tapi disebabkan mendengar nasihat mak dan ayah, kami cuba juga tahan sehabis mungkin…Terkena kain pun seksa jugak. Tapi nasib baik waktu itu saya masih kecil, jadi saya hanya memakai seluar katak sahaja tanpa perlu memakai baju. Lagi satu pantang larang yang saya ingat ialah jangan terkena air hujan, nanti parut tak hilang. Orang tua-tua cakap, jintungan yang paling akhir yang akan hilang adalah yang mula-mula sekali tumbuh, itu memang betul dan parutnya kekal hingga sekarang.

Chickenpox dari ilmu perubatan saya

Dari mana asal jangkitan kuman ini?

Chickenpox adalah jangkitan daripada sejenis virus yang dikenali sebagai varicella zoster. Pada peringkat awal ia kelihatan seperti jerawat yang kemudiannya akan bertukar dengan kehadiran cecair di dalamnya. Ianya bermula samada di bahagian kepala, muka atau badan. Biasanya seseorang akan mendapat jangkitan ini sekali seumur hidup.


Bagaimana saya boleh mendapat jangkitan ini?

Jangkitan boleh dapat dengan sentuhan dan juga ia boleh disebarkan melalui udara. Biasanya seseorangakan mendapat jangkitan ini selepas 2 minggu terdedah dengan mereka yang terkena jangkitan.


Adakah penyakit ini berbahaya?

Kebiasaanya penyakit ini tidak berbahaya tetapi kadang-kadang ianya boleh menyebabkan jangkitan kuman pada peparu (pneumonia), jangkitan kuman pada otak (encephalitis). Tetapi kejadian seperti ini amat jarang-jarang berlaku. Jika kanak-kanak menggarunya, ia juga boleh menyebabkan jangkitan kuman pada kulit (jadi betul lah apa yang dipesan oleh ibubapa saya dulu-dulu, cuma diorang cakap takut berparut aje).


Apa pantang larang semasa mendapat jangkitan ini?

Dari segi bidang perubatan, tiada pantang larang dari segi makan atau sebagainya. Cuma jika boleh jangan digaru kerana jika menggaru risiko untuk jangkitan kuman pada kulit dan juga akan melambatkan penyakit dari sembuh. Saya tahu, ada pantang larang menyebut tidak boleh mandi, tidak boleh makan bergoreng, tidak boleh makan berminyak dan macam-macam lagi pantang larang yang saya dengar dari pesakit-pesakit saya. Bagi saya, saya tidak menghalang kalau pesakit saya mahu berpantang kerana tiada bukti saintifik boleh menyokong atau membangkang pantang larang ini. Cuma, saya selalu ingatkan kepada pesakit saya supaya jangan sekali-kali tidak mandi kerana:

Pertama, biasanya sewaktu jangkitan ini, pesakit akan demam. Jika tidak mandi suhu badan akan bertambah dan demam akan bertambah teruk, lagi berbahaya bagi kanak-kanak.

Kedua, biasanya jangkitan ini mengambil masa yang agak lama untuk sembuh, kadang-kadang sehingga dua minggu, jadi bayangkan jika tidak mandi selama dua minggu, badan akan lemah, melekit.

Ketiga, jangkitan ini akan menyebabkan kegatalan yang amat sangat. Jika pesakit tidak mandi, pesakit akan bertambah gatal dan potensi untuk menggaru akan bertambah tinggi. Seperti dinyatakan di atas,jika menggaru, potensi untuk lambat sembuh dan jangkitan kuman pada kulit.


Apakah ubat untuk jangkitan ini?

Kebiasaanya para doctor akan merawat jangkitan ini secara simptomatik maknanya berdasarkan simptom-simptom yang ada pada pesakit. Para doctor biasanya akan memberikan ubat demam, ubat gatal untuk dimakan dan untuk disapu. Ubat antiviral kebiasaannya tidak perlu kerana penyakit ini jarang membawa komplikasi yang berbahaya.


Adakah ada vaksin untuk penyakit ini?

Ya. Sebenarnya ada vaksin dihasilkan bagi mengelakkan jangkitan ini. Vaksin ini boleh diberikan kepada kanak-kanak berumur satu tahun dank e atas. Sebanyak dua dos diperlukan. Jarak diantara dos pertama dan kedua adalah dalam masa tiga bulan (latest suggestion).

Kenapa perlu ambil vaksin ini?

Ini kerana walaupun penyakit ini tidak berbahaya namun jangkitan ini mengambil masa yang amat lama untuk sembuh. Dalam tempoh itu, pesakit perlu dikuarantinkan. Bagi orang dewasa yang bekerja terpaksa mengambil masa yang lama bercuti, maka akan mengganggu produktiviti. Bagi kanak-kanak pula jika sudah bersekolah, terpaksa lama tidak hadir ke sekolah, ini akan mengganggu pembelajaran. Bagi kanak-kanak pula, ibubapa terpaksa mengambil cuti untuk menjaga kerana tidak boleh dihantar ke pusat penjagaan, sekali lagi mengganggu produktiviti.


Adakah vaksin ini terkandung didalam jadual imunisasi kerajaan?

Tidak. Buat masa kini belum di masukkan di dalam jadual imunisasi wajib. Jika mahu, boleh mengambilnya di hospital/klinik swasta.


Itu sahaja buat kali ini.

Semoga memberi manfaat buat anda semua.

Jumpa lagi...Insya-Allah

5 comments:

~: UmmiNor:~ said...

thanks for the info, anak2 saya 2 dah kena, now dok risau kat yg no 3 ni plak...huhuhu

Z@n@ri@H said...

thanks for d info.. sye baru blik dari PPUM td.. doktor bgi tau mungkin suspek denggi n dalam mse yg sme die kte mungkin jgk chickenpox based on die tgk pd bdn my hsbnd.. rsau jgk cbb dah ambik sampel darah 3 kali.. pape pun,, mintak2 semuanye ok saja.. amin

dne said...

sangat2 berguna info ni. anak2 saya tengah kena chicken pox. risau bila teruk sangat nampaknya.

apa2 pun thanks.

Anonymous said...

Boleh pkai krim mka ke kalau kene chknpox ni?

nurlailatulbadariah badrulhisham said...

Saya mengandung 7 minggu dan kena chicken pox.saya tumpah darah tp belum keguguran.apa kesan pada bayi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...