Wednesday, March 16, 2011

Ulasan buku Sultan Muhammad al-Fateh, Penakluk Konstantinople


Akhirnya saya sudah habis membaca buku Sultan Muhammad al-Fateh, Penakluk Konstantinople hari ahad yang lepas. Ceritanya memang best!Tak jemu membaca buku ini. Bagi sesiapa yang tidak tahu siapa sultan ini, apa hebatnya diri beliau, kenapa penaklukan Konstantinople ni penting, saya akan ceritakan serba sedikit ringkasan buku ini..:)...Sultan Muhammad al-Fateh atau nama sebenarnya Muhammad dan al-Fateh pula bermaksud penakluk adalah seorang yang hebat kerana kedatangan beliau telah disabdakan oleh baginda Rasulullah s.a.w kira-kira 1000 tahun sebelum penaklukan itu. Ini bermakna Rasulullah telah mendapat wahyu daripada Allah tentang kedatangan Sultan Muhammad al-Fateh. Ini bermakna Sultan Muhammad al-Fateh bukan calang-calang orang, beliau dipilih oleh Allah untuk menjadi penakluk Kota Konstantinople yang dikenali sebagai Istanbul sekarang ini.

Apakah sabda Rasulullah tersebut?

Kota Konstantinople akan ditawan oleh seorang raja yang terbaik yang memimpin askar yang terbaik dan rakyat yang terbaik.


Kenapa penaklukan Konstantinole sangat penting?
Konstantinople merupakan pusat Kerajaan Rom yang hebat dan sukar ditakluk sejak zaman para sahabat lagi kerana berada di kawasan yang sangat strategik. Sejak dari zaman Saidina Ali, zaman kerajaan Muawiyah, zaman kerajaan Abasiah semasa pimpinan Sultan Harun ar-Rasyid dan ayahanda Sultan Muhamamad sendiri iaitu Sultan Murad cuba menawan kota ini namun kesemuanya gagal.


Apakah kehebatan Sultan Muhammad al-Fateh?
1. Sultan Muhammad al-Fateh mempunyai seorang ayah yang alim iaitu Sultad Murad. Beliau adalah salah seorang raja yang cuba menakluk Kota Konstantinople namun gagal. Disebabkan Sultan Murad merupakan seorang raja yang alim, walaupun sorang raja boleh hidup dalam serba kemewahan namun beliau tidak membesarkan anaknya dengan kemewahan. Tetapi naluri keanak-anakkan pada Sultan Muhammad menyebabkan beliau suka bermain bersama rakan-rakannya sehinggalah pada suatu hari sewaktu beliau berusia 5 tahun, seorang guru agama yang tegas yang ditugaskan untuk mengajar beliau telah merotan Sultan Muhammad yang lebih suka bermain daripada belajar. Beliau tidak menyangka guru tersebut akan merotannya kerana beliau anak sultan. Apabila diadukan kepada ayahnya, apa jawapan Sultan Murad? Sultan Murad berkata beliau akan tugaskan guru yang lebih garang daripada guru yang memukulnya. Sejak hari itu Sultan Muhammad insaf dan belajar bersungguh-sungguh ilmu agama daripada ulama yang terhebat pada zaman itu.

2. Sultan Muhammad telah dilantik menjadi sultan pada usia yang sangat muda iaitu ketika usia 20 tahun selepas ayahandanya mangkat. Namun, usia yang muda tidak bermakna Sultan Muhammad tidak bijak memerintah.

3. Beliau adalah seorang yang amat alim, beliau tidak pernah meninggalkan tahajud sejak daripada usia baligh.

4. Beliau sentiasa meninjau keadaan rakyat dengan menyamar pada waktu malam. Sewaktu menyamar beliau mendapat tahu adakah rakyatnya adalah rakyat yang beriman atau sebaliknya.

5. Sewaktu menentang Rom bagi menawan Konstantinople beliau menggunakan taktik perang yang didatangkan oleh Allah ke dalam mimpinya.

6. Beliau berjaya menawan Konstantinople setelah hampir 2 bulan mengepung kota tersebut.

7. Setelah beliau menawan Kota Konstantinople, beliau tidak berlaku zalim kepada rakyat kota itu yang beragama Kristian.

Untuk mengetahui kisah lanjut mengenai tokoh Islam yang tersohor dan hebat ini, anda boleh dapatkan buku ini di website saya di http://www.kasihbuku.com/title-Sultan-Muhammad-Al-Fateh-Penakluk-Konstantinopel/isbnno-9789675136115.aspx


Membaca buku ini akan menimbulkan rasa kecintaan kepada agama Islam kerana tokoh yang berjaya dan hebat ini ternyata amat kuat iman dan amat dekat dengan yang Maha Esa. Ini menolak sangkaan sesetengah orang yang berfikiran liberal bahawa jika kita mahu jadi hebat kita harus mengikut barat. Ternyata sangkaan itu amat TIDAK BENAR SEKALI. Membaca buku-buku tokoh Islam yang hebat juga memberikan motivasi kepada kita untuk menjadi umat Islam yang TERBAIK. Insya-Allah....

1 comment:

Anonymous said...

Saya suka ulasan buku ni dan saya juga dah baca buku ni, memang best. Saya bagi buku 5 bintang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...