Tuesday, October 13, 2009

Diabetes and breastfeeding

Almaklumlah saya baru balik konferens diabetes, jadi banyak info saya ingin kongsikan dengan para pembaca..kalau boleh sumer nak kongsi tapi sebab ada tu lebih kepada untuk pengetahuan para doktor jadi saya kongsikan apa-apa yang saya rasa ok untuk pengetahuan umum....

Macam yang saya bagitau kat entri sebelum ini, bayi yang lahir dari ibu yang mengidap diabetes semasa mengandung adalah berisiko tinggi untuk menjadi pengidap diabetes di kemudian hari. Namun ada berita baik juga untuk para ibu yang menyusu bayi. Mengikut kajian, bayi-bayi yang lahir oleh diabetic mother kemudian disusukan oleh ibu mereka selepas mereka lahir akan menurunkan risiko mereka untuk mengidap diabetes di masa akan datang...Masya-Allah begitulah hebatnya kuasa Allah s.w.t dan begitu indahnya Islam...perkara Allah menyuruh para ibu supaya menyusukan bayi sehingga umur 2 tahun bagi mereka yang ingin menyempurnakannya telah tertulis di dalam Al-Quran, surah Al-Baqarah ayat 233. Selama ini telah banyak kajian yang dijalankan akan kebaikan susu ibu ini..Nah, ini yang terbaru, susu ibu boleh mengelakkan anak-anak kita dari mengidap kencing manis di kemudian hari...Jadi, apa tunggu lagi..Bagi bakal-bakal ibu, jangan ragu-ragu lagi untuk menyusukan bayi anda, bagi yang sedang menyusu, teruskan sekurang-kurangnya sampai 2 tahun, kalau lebih lagi bagus, sampaikan berita ini kepada orang lain juga supaya mereka teruja untuk menyusukan bayi mereka!!!!

Itu sahaja buat kali ini

Semoga jumpa lagi, Insya-Allah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...