Thursday, October 1, 2009

hari raya...sakit mata

Dah lamer benor tak berblogging..hehe..dah berhabuk dah nasib baik lum bersawang...cuti raya 10 hari, memang best...balik kampung, takyah kejer, setiap masa ngan family, memang hepi...

Raya tahun ni tak dapat melawat banyak rumah sedara mara di kampung saya sebab kami satu family kena sakit mata aka conjuctivitis...Seingat saya dah lamer saya tak pernah kena sakit mata, paling last masa kecik2 dulu rasenyer. Sepanjang hampir 8 tahun jadi Dr pun tak pernah terjangkit dengan patient yang datang sakit mata tapi kali ini satu family besar kena penangan sakit mata ni...Ya Allah memang betul-betul sakit jangkitan kali ini...berdenyut-denyut, asyik meleleh jer air mata ni, paling perit bila sujud waktu sembahyang, rasa macam nak tercabut jer mata...Masya-Allah, memang sakit...Satu family besar terkena jangkitan ini, dari atuk, nenek semua kena, banyak yang dewasa kena jangkitan teruk, alhamdulillah Aiman dan Aqilah kena yang mild, mungkin berkat susu ibu, so Aqilah dapat antibodi dari saya semasa menyusu, lega rasa sebab si kecik kena sikit ajer, kalau tidak kesian dia, Allah tu memang adil...:).
Punca sakit ini dari anak sedara sulong sebelah suami, dia berjangkit dari ustazah di sekolahnya. Masa hari last diorang bersalam-salamman dengan guru, so masa tu lar saya rasa jangkit ni... Memang kita sebenarnya ada tabiat sentuh mata dan hidung kita tanpa sedar, sebab itu sakit mata ini berjangkit...Yang budak-budak di kampung pula berjangkit dengan sebab diorang pegang remote tv yang sama, main laptop suami saya, diorang main game, bila pegang keyboard tu pastu pegang mata lak, tu yang jangkit...

Saya hari ini baru rasa ok skit selepas 9 hari kena sakit mata ni....Kalau boleh dijauhkan kami lagi dari sakit mata ini. Sekarang ini barulah faham macamana rasa sakit orang sakit mata lepas diri sendiri kena...:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...