Monday, April 12, 2010

Adakah anda berisiko untuk mengalami OSTEOPOROSIS?

Apabila membaca kesemua risiko-risikonya, saya boleh dikatakan mempunyai kesemua risikonya…:(….jadi saya tidak boleh mengambil ringan tentang masalah osteoporosis ini…Gerun mengingatkan kalau dah tua-tua nanti tiba-tiba tulang terpatah dengan kecederaan ringan (minor injury) seperti terjatuh di dalam bilik air…Nauzubillah….Jadi, jikalau tidak mahu mengalaminya, kita harus berwaspada dan selalu amalkan minum susu dan makanan yang mengandungi kalsium yang tinggi (nanti saya tulis kat entry akan datang). Kalau nak tahu anda telah mengalami osteoporosis atau tidak pada waktu sekarang, cuba ukur tinggi anda, jika ianya berkurang dari tahun-tahun sebelum ini bermakna anda telah mengalaminya sedikit demi sedikit. Jadi, jangan ambil ringan masalah ini, langkah-langkah pncegahan harus diambil sebelum terlambat….

Risiko untuk mengalami osteoporosis:

1. Umur
Kekuatan dan ketumpatan tulang akan mencapai peringkat maksimum pada umur 30 tahun. Selepas umur 30 tahun, kekuatan tulang akan mula berkurang mengikut usia.
Saya ada risiko ini memandangkan usia saya sudah hampir 32 tahun.


2. Jantina
Perempuan berisiko empat kali ganda berbanding lelaki untuk mengalami osteoporosis terutama selepas mengalami menopause. Ini disebabkan perempuan lebih ringan dan mempunyai struktur tulang yang lebih kecil berbanding lelaki.
Sememangnya ada risiko ini.


3. Bangsa
Kajian menunjukkan bahawa bangsa Asia dan Caucasian berisiko 2 kali ganda mengalami osteoporosis berbanding bangsa Afrika.
Sememangnya ada risiko ini.


4. Struktur tulang dan berat badan
Wanita yang berbadan kecil dan kurus berisiko lebih tinggi berbanding wanita yang berbadan besar. Ini kerana wanita yang berbadan besar mempunyai rangka yang besar (tulang besar). Lelaki yang rangka kecil dan kurus juga berisiko untuk mengalami osteoporosis berbanding lelaki yang berbadan besar dan rangka besar.
Badan saya memang kecil dan kurus. Satu kelebihan orang cakap nampak lebih muda dari usia sebenar namun ada risiko osteoporosis pula …huhu


5. Sejarah keluarga
Jika terdapat ibubapa atau datuk/nenek yang pernah mempunyai sejarah mengalami patah tulang paha selepas jatuh (minor fall), anda adalah berisiko tinggi untuk mengalami masalah yang sama.
Alhamdulillah, belum ada lagi sejarah ibubapa atau datuk/nenek saya patah tulang apabila jatuh.

6. Sejarah tulang patah selepas jatuh (diri sendiri).
Alhamdulillah saya tidak pernah mengalaminya. Semoga dijauhkan oleh Allah.


7. Ubat-ubatan
Sesetengah ubat seperti prednisolone jika digunakan secara berpanjangan akan menyebabkan osteoporosis.
Ubat prednisolone merupakan sejenis ubat alahan. Biasanya doctor akan memberikan ubat ini kepada pesakit asthma yang kronik dan juga kepada pesakit autoimmune seperti SLE. Semasa bertugas di Hospital Kuala Lumpur, selalu pesakit asthma akan minta ubat ini daripada saya kerana sememangnya ubat ini amat berkesan untuk menghilangkan serangan asthma mereka. Namun, kadang-kadang saya tidak akan memberikan ubat ini secara mudah kepada mereka dan menerangkan kesan buruk yang akan mereka alami jika selalu mengamalkannya.

Semoga bermanafaat kepada semua....:)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...