Wednesday, June 23, 2010

Ulangtahun Pertama Blog Klinik-Ibuaiman dan Cara Menghadapi Anak yang mengalami kecederaan ketika di rumah

Assalamualaikum....

Sudah lama saya tidak mencoretkan sesuatu di blog ini. Keadaan diri yang sibuk menghalang saya. 4 Jun 2010 baru-baru ini, genap setahun blog saya ini. Terima kasih kepada semua 31 follower saya dan juga pembaca senyap yang sudi bertandang ke blog saya yang tidak seberapa ini. Entry pertama saya di blog ini adalah berkenaan cara menghadapi anak yang mengalami kecederaan di rumah. Mungkin ada baiknya saya refresh balik apa yang perlu dilakukan oleh ibubapa jika anak-anak jatuh atau cedera di rumah. Semoga ianya dapat memberi manfaat bagi mereka yang belum pernah membaca entry ini...:)


Apakah yang patut dilakukan oleh ibubapa apabila anak-anak mengalami kecederaan di rumah?

1. Perkara yang pertama dan PALING PENTING adalah ibubapa JANGAN PANIK

Ini sangat penting kerana jika ibubapa panik, keadaan akan jadi bertambah celaru. Tenangkan diri anda terlebih dahulu.

2. Jika terdapat bahagian yang luka/berdarah

Tindakan awal : Jika terdapat bahagian yang luka, apa yang perlu dilakukan sebelum di bawa ke klinik atau hospital adalah tekan bahagian luka/berdarah itu menggunakan kain tuala/apa-apa kain yang agak tebal. Tekan bahagian yang luka itu dalam masa 5-10minit bagi memastikan darah berhenti mengalir dengan banyak dan menerukkan lagi keadaan. Jangan cuba membuka kain yang ditekapkan itu sebelum sampai waktu 5 atau 10 minit.

3. Jika anak-anak terjatuh, tetapi tiada luka, apakah yang perlu dilakukan?

Hendaklah memastikan apakah anggota yang terlibat semasa jatuh. Adakah melibatkan kepala, tangan, kaki atau bahagian perut.

i. Jika melibatkan bahagian kepala, beberapa perkara/tanda awal yang perlu diperhatikan iaitu:

(a)Adakah anak pengsan, muntah?
Jika terdapat tanda-tanda seperti ini, hendaklah segera membawa anak ke jabatan kecemasan hospital berdekatan kerana kemungkinan ada pendarahan di dalam kepala berlaku.

(b)Tiada pengsan atau muntah, tetapi ada benjolan
Jika terdapat benjolan pada kepala, tindakan awal yang perlu dilakukan adalah ambil ais, letakkan di dalam kain/tuala, tuam di tempat yang bengkak atau benjol tersebut. Insya-Allah, benjolan tersebut akan berkurangan. Jangan tuam dengan air suam, atau hembus di tuala kemudian meletakkan di bahagian benjol tersebut kerana ini akan menerukkan lagi benjolan tersebut. Ini kerana keadaan yang sejuk daripada ais akan menghentika pengaliran darah di kawasan benjolan dan akan menghilangkan benjol sebaliknya keadaan suam/panas akan meransang pengaliran darah dan akan menerukkan benjolan tersebut.

Jika anak anda aktif seperti biasa dan tiada muntah dalam masa 24 jam, Insya-Allah tiada kecederaan dalam kepala yang berlaku.

ii. Jika kecedaraan melibatkan bahagian perut

Jika anak mengadu sakit pada bahagian perut dan terdapat kesan lebam, anda harus segera membawa anak anda ke jabatan kecemasan hospital kerana kemungkinan berlaku pendarahan di dalam perut. Keadaan ini amat berbahaya. Ini kerana terdapat organ-organ penting seperti hati dan limpa di kawasan perut yang boleh tercedera jika impak trauma adalah kuat.

iii. Jika kecederaan melibatkan anggota badan seperti tangan dan kaki

Cara yang paling cepat untuk mengetahui samada tulang anggota patah atau tidak adalah:

(a) Tengok tempat yang cedera adakah ianya nampak abnormal/bengkok atau tidak, jika abnormal/bengkok, cuba elakkan pergerakkan yang banyak kepada bahagian anggota yang tercedera.

(b) Suruh anak anda menggerakkan sendiri anggota badan mereka seperti biasa,jika mereka dapat menggerakkan anggota badan tanpa rasa sakit, maknanya tiada tulang yang patah dan jika mereka mengadu sakit sewaktu menggerakkannya SEGERA membawa berjumpa doktor.


Jika anda ragu-ragu untuk melakukan sendiri assessment seperti yang dicadangkan di atas, bolehlah membawa anak anda berjumpa doktor berhampiran.


Semoga maklumat di atas bermanafaat untuk semua.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...