Tuesday, February 22, 2011

Apa yang anda perlu tahu mengenai penyakit gastrik @ gastritis ?


Penyebab sakit perut yang biasa terjadi di kalangan orang dewasa adalah penyakit gastrik @ gastritis. Apakah gastritis? Bagaimana seseorang boleh mengidap sakit gastritis? Adakah penyakit ini berbahaya? Apakah langkah yang perlu di ambil bagi mengelakkan penyakit ini? Itu mungkin persoalan-persoalan yang bermain di fikiran seseorang apabila dimaklumkan oleh doktor punca sakit perut yang dihadapi olehnya adalah gastik.

Apakah gastritis?

Gastritis terjadi akibat dinding permukaan di dalam perut seseorang individu itu telah terhakis oleh asid gastric iaitu asid yang dikeluarkan oleh perut untuk mencernakan makanan. Hakisan pada permukaan dinding perut ini bukan berlaku dalam masa sehari malahan mungkin mengambil masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun sebelum seseorang itu mengalami symptom/tanda-tanda sakit perut di bahagian ulu hati. Antara tanda-tanda penyakit gastric/gastritis:

(a) Sakit ulu hati
(b) Rasa mual
(c) Rasa perut kembung
(d) Kemungkinan pesakit juga akan muntah

Adakah penyakit ini berbahaya?

Penyakit gastrik / gastritis di peringkat awal tidak begitu berbahaya, namun jika pesakit tidak mengambil langkah-langkah pencegahan, keadaannya boleh menjadi semakin serius iaitu boleh menyebabkan muntah berdarah.

Apakah punca penyakit gastritis /penyakit gastrik

Antara punca penyakit gastritis adalah:
(a) Pesakit tidak menjaga waktu makan dengan betul atau skip meal
(b) Tekanan/stress
(c) Pengambilan ubat-ubat penahan sakit seperti ponstan dan voltaren dalam jangkamasa yang panjang
(d) Sejenis kuman iaitu Helicobacter Pylorii
(e) Merokok

Secara semulajadi, apabila badan memerlukan makanan, signal akan dihantar ke otak dan otak akan menghatar signal ke bahagian perut untuk merembeskan asid gastric. Jika tiada makanan di dalam perut maka asid gastrik tersebut akan menghakis permukaan dinding perut. Kejadian ini akan berulang-ulang, lama-kelamaan permukaan dinding perut akan menipis dan apabila sampai ke tahap itu pesakit akan mengalami sakit di bahagian ulu hati.

Selain daripada itu, merokok, pil penahan sakit dan Helicobacter Pylorii akan menghakis permukaan dinding perut secara sedikit demi sedikit. Ketiga-tiga bahan ini akan memberikan risiko kepada seseorang untuk mengidap penyakit gastritis.

Bagi tekanan/stress pula, apabila stress berlaku, asid gastric akan dirembeskan di dalam perut dan ianya boleh menyebabkan gastritis dalam jangka masa yang panjang.

Apakah langkah untuk mengelakkan penyakit gastrik @ gastritis

1. Mengambil makanan mengikut aturan waktu.

2. Elakkan mengambil ubat-ubatan penahan sakit bagi jangka masa yang panjang. Kebiasaan warga emas adalah terdedah bagi pengambilan ubat penahan sakit dalam jangka masa yang panjang kerana pada waktu itu mereka sering mengalami sakit lutut, sakit-sakit badan.

3. Elakkan tekanan. Belajar cara yang sepatutnya di ambil untuk mengawal stress. Bagi saya bagi mengelakkan stress perkara yang paling utama adalah kita kembali kepada fitrah dengan mendekatkan diri kepada Allah. Belajar untuk merasa redha dan sentiasa berdoa. Mencuba membuat yang terbaik tetapi kena yakin bahawa faktor yang menentukan kejayaan, rezeki dan sebenarnya adalah semuanya adalah daripada Allah jua. Namun, usaha perlu juga ada.

4. Jangan merokok. Jika anda seorang perokok, berhenti dari sekarang untuk kebaikan diri anda dan juga keluarga anda.

Jika saya telah mengidap penyakit gastric apa yang perlu saya buat?

1. Makan secara teratur
2. Elakkan makanan yang pedas dan masam
3. Elakkan minuman berkafein seperti kopi dan Nescafe
4. Mengawal stress dengan bijak
5. Elakkan minuman berkarbonat
6. Berhenti merokok

Apakah penyakit ini boleh dirawat

Penyakit gastrik @ gastritis boleh pulih sepenuhnya jika perkara-perkara yang dinyatakan di atas di jaga sepenuhnya. Namun, keberkesanannya bukan dalam masa sehari dua. Jika penyakit ini mengambil masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun untuk terjadi, begitu juga fasa pemulihannya juga mengambil masa. Oleh itu, perkara yang paling UTAMA adalah berdisiplin untuk mengelakkan perkara-perkara yang boleh menerukkan lagi keadaan penyakit ini. Berita gembira untuk anda adalah penyakit ini boleh sembuh dan tidak perlu pergantungan kepada ubat tetapi dengan syarat langkah yang sepatutnya diambil adalah dipatuhi. Tetapi jika langkah penyembuhan tidak diambil, perkara yang sebaliknya akan berlaku, pesakit boleh tiba-tiba di suatu hari muntah berdarah dan perlu dibedah untuk mengikat semula dinding perut yang telah pecah. Keadaan ini biasanya amat serius dan boleh membawa maut. Oleh itu, langkah pencegahan adalah lebih baik dari merawat.

Semoga informasi ini bermanafaat untuk semua.

Jumpa lagi. Insya-Allah.

21 comments:

ibuhebat said...

Good info. Saya mohon share ya. TQ.

Anonymous said...

dari dalam perut sering terasa seperti memakan telur tembelang... terasa di anak tekak.... kenapa ye??..

Unknown said...

Dh kne gastrik la ni asyik sendawa je pastu perut kembung tkde slera makan kdang2 smbelit kdang2 crit birit

Unknown said...

good info..thank u
http://khainuar.blogspot.com/

Unknown said...

Askum...
saya share info ye..
btwn, template blog kita sama la..

Anonymous said...

salam, mohon share ye .. and thanks for the info..

Unknown said...

thanks for info..
singgah blog ni kwn2 ya
http://kasihmamaaqil4.blogspot.com/

Fabulous Cinta Legacy said...

Good info..mohon share ye

Unknown said...

Salam...saya ckg lan..disini saya ingin share info bermanfaat ttg penawar gastrik yg telah menyembuhkan penyakit gastrik saya 2 thn lps...saya telah diperkenalkan olh seorg doktor homopati ttg satu produk kluaran forever living iaitu berasaskan aloevera satu2nya produk mencuci usus kita scr lembut dan berkesan...serta meyahtoksin dlm badan yg mnjadi punca penyakit...kenapa usus kita perlu dicuci?? Krn nabi pernah bersabda bahawa setiap penyakit berpunca drp perut...bila usus bersih mka penyakit lain dpt diatasi...bersyukur sgt dah berjumpa dgn penawar yg sgt berkesan..sesiapa yg berminat ttg info produk blh whatapp kpd saya ditalian 0148111556, inshaalah saya akn cuba bantu
ReplyDelete

Unknown said...

MERHABA, KREDİ ARAYANLAR.
Hayal kırıklığına olma yardım ve yorgun ihtiyacınız var mı? ...
Biz bir şirket, küçük işletmeler ve şirketler kredilerin çeşitli yanı sıra bireysel tüketicilere sunuyoruz.
Bizim kredi paketi uzun veya kısa süreli olabilir ya, tercihleri istediğiniz.
Biz eğitim, iş, borç konsolidasyonu ve kredi proje uygulama olarak kredilerin her türlü sunuyoruz.
Biz reklam internet rağmen kredi deneyim büyük bir zenginlik var.
Kredi sistemi internet ölçüde finansal ihtiyaçları ve gereklilikleri ile tüm ticari müşterilere yardımcı olmak için kiralama hizmet yelpazemizi genişletmek için bize getirdi Bizim yaklaşım dinamiktir.
Eğer bir peşinat, kötü kredi, ya da belki borç bir sürü yoksa, biz sizin özel ihtiyaçlarına göre mükemmel bir program bulabilirsiniz! Biz çok düşük faiz oranıyla kredi belli bir miktar sunuyoruz.
Biz 10 yıllık krediler için iş olmuştur, deneyim ve uzmanlık yüksek seviyede belirtilen zaman dilimi altında müşterilerimize tüm kredi transferi inkar edilemez.
Size geçmek için bu harika fırsatı mali izin vermeyin.
Sarah Mantı Wong Kredi Ev
E-posta: sarahmantiwongloanhome@gmail.com veya sarahmantiwongfinancialsolution@yahoomail.com

Unknown said...

Kmungkinan besar gas yg tkumpul dlm perut tlh dcemari bakteria dan mnghasilkan gas dan bau yg busuk Sbb bakteria yg bkait dgn gastric dh btindak.

Mama Khyranaeems said...

Terima kasih utk info yg berguna ni..

Anonymous said...

saya dikatakan mungkin mengidap gastrik oleh doktor baru2 ni..dah 2 kali masuk wad disebabkan sakit perut yg melampau...bulan 4 ni baru nak jumpe doctor pakar utk sahkan sama ada gastrik @ ulser perut..ya allah,takutnye..harap2 sangat bukan sesuatu yg serius...dah la masih menyusukan baby 4month..

yatie said...

Info yang sangat bagus!

didie said...

Dulu saya pernah alami gastrik..tapi lepas dah operate appendiks kena sekali je.then dah hilang sampai sekarang.

Anonymous said...

Salam,nk tnye bleh...lpas operate appendiks trus gastrik hilang ke?..

Nadhir said...

Terdapat makanan yang mungkin mempunyai lebih banyak kandungan asid, atau membuat lebih banyak kandungan asid dalam perut. Adalah baik untuk anda menjauhkan diri daripada makanan ni jika anda menghadapi masalah pedih ulu hati.

jingo said...

Tҽɾɩmaɧ kىɩɧ ɩŋʆɷ ŋʏa ..

sang ratu said...

good info

Unknown said...

Good Info

lucia said...

OUR herbal medication will cure any inch of your Fibroid, OK. When take our herbal medication to cure Fibroid and any other Infertility, You must not be going out very far from Your House because it will only be making you to visit toilet in passing out the Fibroid gradually …We also specialise in providing solutions in any of this spiritual gynaecology diseases affect human existence such as:
1 fibroid, asthma, ALL STD, Urine tract infection, sinus infection, unexplain miscarriage, fibromyalgia.
2 weakness of man organ (Herbal cure for Weak Erection….
3 infections of all kind (yeast infection)
4 blockage from the fallopian tube, Herbs to untied your Womb
5 cyst. From the ovaries,PCOS
6 unpleasant smell from the virginal, Herbal to prevent stroke
7 irregular menstration, menopause
8 infertility for easy Conception.
9.skin diseases, Toilet infection and bad body odor…….Etc..
10.Watering sperm (low sperm count) not able to get woman pregnant.
Simply contact the spiritualist PriestEka on (dreka14demons@gmail.com) to get his Herbal Medication to cure your disease and put yourself on a motherhood side of life..
(No more adoption, with PriestEka your problem will solve and you will have your child with ease.
Contact us at (dreka14demons@gmail.com) your solution home!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...