Wednesday, September 2, 2009

BERHENTI LAH MEROKOK

Saya mengambil kesempatan ini untuk berseru kepada perokok-perokok semua untuk BERHENTI MEROKOK....Dan bulan Ramadhan, bulan penuh keberkatan, pohonlah kepada ALLAH s.w.t untuk memberi kekuatan kepada anda semua untuk terus berhenti merokok...

Bagi yang belum tahu, ulama telah mengeluarkan fatwa bahawa rokok adalah HARAM di sisi ISLAM, ini bermakna rokok telah duduk sebaris dengan arak dan dadah yang mana hukumnya HARAM....Jadi, apa ditunggu lagi, tepuk dada tanyalah IMAN....

Tiada satu kajian pun baik di Timur atau di Barat mendapati ada kebaikan dengan MEROKOK. Semua kajian mendapati bahawa banyak kerosakan yang akan terhasil akibat tabiat ini bukan sahaja kepada individu yang merokok malahan orang sekelilingnya terutama isteri dan anak-anak yang akan menjadi "passive smoker". Sebenarnya "passive smoker"akan menerima impact yang besar juga daripada asap rokok ini....

Teringat saya sewaktu saya bertugas di Hospital Kuala Lumpur...pesakit with COPD (Chronic Obstuctive Pulmonary Disease) iaitu peparu pesakit ini telah rosak akibat tabiat merokok....Merokok akan menyebabkan peparu menjadi keras dan tidak dapat berfungsi dengan baik. Sifat peparu yang asal adalah kenyal, oleh itu ia mudah untuk mengembang dan menguncup apabila manusia bernafas...Bagi pesakit kronik ini, akibat peparu mereka sudah keras, mereka akan mengalami kesukaran bernafas. Pemakaian inhaler kadang-kadang tidak lagi dapat membantu mereka ini. Jadi, mereka kerap masuk ke wad...Sekejap-sekejap jumpa lagi pakcik ini dalam wad...Dan perkara yang paling saya tidak dapat lupakan adalah, waktu mereka nak kencing pun, mereka tercungap-cungap untuk bernafas aka semput, apatah lagi untuk berjalan dan melakukan aktiviti lain...Masya-Allah teruknya akibat merokok ini....

Untuk para perokok, jika anda tidak sayangkan diri anda dan merasakan anda tidak mungkin akan mendapat akibat yang buruk daripada merokok, sayangilah isteri dan anak-anak anda, mereka juga akan menerima bahana perbuatan anda....

Sebenarnya tiada alasan lagi untuk anda terus mereka kerana sudah jelas ianya HARAM di sisi ISLAM....Saya berseru sekali lagi BERHENTI MEROKOK untuk kesejahteraan dunia dan akhirat...

Wallua'lam....

3 comments:

Perokok insaf said...

Saya dulu perokok tetapi sekarang tidak lagi dan dah lapan tahun saya tinggalkan . Alhamdulillah.

ibuaiman said...

Perokok Insaf...Alhamdulillah, perkara yang tidak elok mmg tak patut kita bertangguh untuk tinggalkannya...semoga pengorbanan anda mendapat ganjaran di sisi-Nya, Insya-Allah...

Cikcomel said...

Salam Doktor,

Saya ingin berkongsi berkenaan Pakcik saya yang menghidapi masalah sukar bernafas. Beliau telah dimasukkan ke dalam wad ICU disebabkan kesukaran bernafas, namun keluarganya tidak tahu penyakit ayahnya disebabkan belum mendapat penjelasan daripada doktor. Namun setelah membaca info tentang penyakit peparu (dlm blog Doktor ni) saya rasa ada persamaan dengan penyakit pakcik saya disebabkan beliau merupakan perokok tegar dan telah mempunyai penyakit asthma. Apakah penyelesaian untuk penyakit ini doktor?beliau perlu bergantung pada bantuan oksigen ke?
Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...