Monday, January 3, 2011

Lagi filem wajib tonton:3 Idiots

Saya bukanlah peminat filem Hindustan terutama filem hindustan yang baru-baru sebab banyak pelakonnya makin seksi berlakon dan penceritaan berkisar hanya mengenai cinta muda-mudi. Tetapi filem hindustan 3 Idiots ini memang lain dari yang lain! Memang klass dan wajib ditonton oleh ibu-ibu dan bapa-bapa muda zaman sekarang. Sebelum tengok filem ini kat Astro di saluran Fiesta sempena tahun baru 2011 baru-baru ini memang saya dan suami sudah diberitahu oleh kawan-kawan kat pejabat masing-masing, filem ni memang best!!!Jadi, kami sekeluarga tak lepaskan peluang menontonnya secara percuma di saluran Fiesta baru-baru ini:). Memang filem ini best sampaikan Aqilah (anak saya yang berusia 2tahun) pun suka, walaupun Aqilah tak faham bahasa Hindustan (ibu dan ayah dan abang Aiman pun sama..:)) dan tak boleh baca subtitle, namun Aqilah seolah-olah faham dan terhibur dengan cerita ini. Kami tengok filem ini berulang-ulang sampai 3 kali tanpa jemu. Terdapat babak yang membuatkan saya sedih dan mengalirkan air mata...tersentuh sangat...kalau tak percaya cuba tengok sendiri. Favourite code kami anak beranak sekarang adalah All Izz Well yang maksudnya semuanya baik.

Ringkasan cerita 3 Idiots

Mengisahkan 3 orang sahabat baik iaitu Ranchoo, Raju dan Farhan yang belajar di sebuah kolej kejuruteraan yang terkenal di India. Ranchoo merupakan seorang budak yang genius. Dia belajar adalah kerana dia suka belajar dan kerana ilmu bukan semata-mata untuk lulus peperiksaan. Ini berbeza dengan Raju yang bersala daripada keluarga miskin. Tekanan untuk mencapai kecemerlangan bagi mengubah nasib keluarga menyebabkan dirinya tertekan. Bagi Farhan pula, minatnya tiada dalam bidang kejuruteraan tetapi dipaksa oleh keluarganya untuk menjadi jurutera bagi menaikkan imej keluarga di mata masyarakat setempat. Minat Farhan adalah di dalam bidang fotografi.

Kebanyakkan pelajar di kolej ini juga belajar sekadar untuk menghafal tanpa cuba memahami menyebabkan mereka seolah-olah seperti mesin. Kehadiran pensyarah yang tidak mendidik pelajar untuk berinovasi juga menerukkan lagi situasi ini.

Akibat tekanan kehidupan, banyak pelajar yang mengambil keputusan untuk membunuh diri.

Pengajaran yang saya dapat kutip dari filem ini.....

Suami saya bekerja di sebuah syarikat antarabangsa dan mempunyai kawan-kawan yang berasal dari Negara India. Menurut mereka, memang di negara India sekarang, situasi yang dipaparkan di dalam filem 3 Idiots ini memang benar-benar berlaku. Mereka di sana berlumba-lumba untuk jadikan anak-anak mereka doktor, jurutera ataupun peguam. Dan menurut suami saya, mereka yang datang dari India, memang macam mesin dan kerja ikut buku semata-mata dan tidak boleh berfikir secara kreatif.

Saya perhatikan, Malaysia sekarang juga sedang melangkah ke arah itu. Masing-masing berlumba-lumba untuk mendapatkan banyak A. Sehingga satu tahap, A sudah tidak dipandang lagi tetapi 100%. Bagi saya situasi ini amat tidak sihat untuk diteruskan. Jika anak di darjah satu tidak mendapat markah 100%, itu bukanlah pengakhiran dalam hidupnya. Banyak perkara lagi yang akan dipelajari sepanjang penghidupan ini bukan hanya semata-mata markah 100%. Janganlah ketidakcapaian mereka mendapat 100% menyebabkan kita runsing dan resah dan memberi tekanan juga kepada anak-anak kita. Lantas sejak dari darjah satu lagi kita sudah sibuk menghantar mereka ke kelas tuisyen semata-mata supaya mereka mendapat 100% dalam semua matapelajaran.

Apa yang penting bagi saya adalah kita mendidik anak-anak kita the spirit of the learning itself. Mengapa mereka perlu belajar?Apakah ilmu itu untuk dihafal semata-mata atau ilmu harus ada di dalam dada?Adakah semata-mata belajar atau semua ilmu yang ada perlu diamalkan?Banyak ceramah-ceramah agama/motivasi dan buku-buku agama/motivasi yang saya baca mengaitkan ilmu adalah cahaya. Ilmu bukan sesuatu yang perlu dihafal semata-mata tetapi diamalkan. Seperti kata pepatah Ilmu yang tidak dimanfaatkan ibarat pokok yang tidak berbuah.Seperti kata Imam As-Syafie, jika ingin ilmu masuk dan meresap di dalam hati kita, hati kita mestilah bersih, untuk membersihkan hati, kita hendaklah kita hubungannya dengan Allah, pencipta kita.

Untuk mendidik anak kita untuk menjadi orang berilmu dan buakn robot atau mesin kita mestilah terlebih dahulu berilmu untuk mendidik....Fikir-fikirkanlah....Jangan lupa menonton 3 Idiots dan beritahu saya apa komen anda...:)

2 comments:

Intan Suhana Mohamad Rahim said...

salam kenal ibuaiman,
sy br je layan cite 3 idiots, a must see film and fully recommended. sarat dgn msg dan byk positive things boleh diambil. lepas jugak rindu, dh lama tak tgk cite hindustan, since duduk kt uk nih, boring dah tgk cite mat saleh..=)..

ibuaiman said...

salam kenal intan...terima kasih sudi jenguk blog saya..:)...mmg filem tu best sangat dan lain dari filem-filem hindi yang lain, 3x kali saya tengok, 3x kali menangis masa part Rajoo masuk hospital tu, sedih sangat, my kids and my hb also love this movie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...