Thursday, August 4, 2011

Tazkirah Ramadhan 2 : Jaga mulut

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua...


Saya ingin menyampaikan ilmu yang saya dapat semasa tazkirah selepas solat tarawikh semalam. Mudah-mudahan ianya memberi manfaat kepada sahabat yang membaca, Insya-Allah.

Adalah satu kesilapan yang besar jika kita menganggap bahawa kedatangan Ramadhan dan berpuasa hanyalah semata-mata mengawal daripada makan dan dahaga sahaja. Amatlah malang kepada sesiapa yang berpuasa hanya dengan menahan lapar dan dahaga namun perkara-perkara lain tidak dijaga. Perkara yang harus dijaga sepanjang kita berpuasa adalah menjaga mulut kita. Kawal mulut kita daripada bercakap perkara-perkara yang sia-sia, juga kawal diri kita daripada mengumpat, memfitnah, mengadu-domba dan sebagainya. Semoga latihan sebulan dari mengawal mulut kita dari melakukan perbuatan keji akan berterusan untuk bulan-bulan yang akan datang juga, Insya-Allah.

Allah berfirman di dalam Surah al-Hujuraat

[Ayat : 6]
Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang yang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada kaum dengan sebab kejahilan kamu sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu lakukan.

[Ayat : 9]
Dan jika dua puak dari orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah keduanya dengan adil, dan berlaku adillah kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil.

[Ayat : 10]
Sebenarnya orang yang beriman itu bersaudara maka damaikanlah di antara dua saudara kamu itu; dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beroleh rahmat.


[Ayat : 11]
Wahai orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak merendah-rendahkan puak yang lain, mungkin puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula kaum wanita ke atas kaum wanita yang lain, mungkin puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri; dan jangan kamu panggil-memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk. Amatlah buruknya sebutan nama fasik sesudah ia beriman. Dan sesiapa yang tidak bertaubat maka merekalah orang yang zalim.

[Ayat : 12]
Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah kamu suka makan daging saudaranya yang telah mati? Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.

[Ayat : 13]
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan suku puak, supaya kamu saling berkenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa di antaramu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya.

Semoga mendapat manfaat.

Wallahua'lam.



3 comments:

syanashwa said...

salam ibuaiman.. ramadhan kareem to u n family.. a belated brthday wish n doa to u too.. ;) tahniah jugak for the articles in iluvislam.. keep writing!! :)

ibuaiman said...

W'salam Nashwa...Ramadhan Kareem untuk Nashwa n family juga, ...:), anak-anak puasa ok? Sakit PID nashwa macamana skrg?...terima kasih atas doa Nashwa...Insya-Allah semoga diizinkan oleh-Nya untuk terus menulis...saya akan masuk belajar semula bulan September ni (lepas raya)..Semoga Allah berikan idea dan masa kepada saya untuk terus menulis walaupun dah jadi budak skolah semula..:)

syanashwa said...

PID dh ok.. syukurr.. tahniah ye.. ibuaiman punya rasa kecintaan pd ilmu yg amat tinggi.. bukan mudah utk kembali ke skolah.. nashwa doakan kejayaan mengiringimu.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...