Wednesday, August 3, 2011

Tazkirah Ramadhan:Hidupkan malam dan banyakkan bersedekah

surah / surat : Adz-Dzaariyat Ayat : 15
Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu berada dalam taman-taman (syurga) dan mata air-mata air,

surah / surat : Adz-Dzaariyat Ayat : 16
sambil menerima segala pemberian Rabb mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu di dunia adalah orang-orang yang berbuat kebaikan.

surah / surat : Adz-Dzaariyat Ayat : 17
Di dunia mereka sedikit sekali tidur diwaktu malam

surah / surat : Adz-Dzaariyat Ayat : 18
Dan selalu memohonkan ampunan diwaktu pagi sebelum fajar.

surah / surat : Adz-Dzaariyat Ayat : 19
Dan pada harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bagian [1418].

[1418] "Orang miskin yang tidak mendapat bagian" maksudnya ialah orang miskin yang tidak meminta-minta

surah / surat : Adz-Dzaariyat Ayat : 20
Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin.

Masya-Allah...Dinyatakan dalam al-Quran, bahawa orang-oarang yang menghidupkan malam dengan beribadah, mengingati Allah dan bermunajat kepada Allah akan diberikan ganjaran yang paling agung iaitu syurga Allah yang indah yang mengalir air di bawahnya di akhirat sana...Subhanallah.

Marilah kita sama-sama merebut peluang ini. Bulan Ramadhan ini, kita pasti bangun awal untuk bersahur, jadi jangan sia-siakan waktu itu untuk sekurang-kurangnya bersolat tahajud2 rakaat semasa waktu sahur. Latihan selama sebulan di bulan Ramadhan ini Insya-Allah akan membuatkan kita istiqamah melakukan amalan ini sampai bila-bila...Insya-Allah...

Memang untuk bangun dari tidur yang enak amat berat sebenarnya terutamanya jika bukan berada dalam bulan Ramadhan. Bila terasa liat itu, kita ingatkan dalam hati untuk bangun bersolat tahajud semata-mata kerana Allah, semata-mata untuk mendapat kasih-sayang dan cinta daripada Allah pencipta kita, berdoa semoga Allah berikan kekuatan juga kepada kita untuk beribadah kepadaNya dengan sebaiknya. Betapa Allah amat mencintai kita hambaNya dengan mengajar kita supaya bangkit dari tidur yang lena dan enak selama sebulan latihan di bulan Ramadhan.

Bulan Ramadhan juga dijanjikan digandakan pahala amalan kebaikan termasuklah bersedekah. Jadi ambil peluang ini untuk pupuk sifat bersedekah kepada orang miskin yang meminta dan yang tidak meminta. Pada bulan Ramadhan ini kita digalakkan bersedekah dengan menjamu mereka yang berbuka puasa. Bersedekahlah walaupun sedikit walaupun hanya sebiji kurma jika kita tidak mampu. Semoga amalan akan berkekalan dalam diri kita sampai bila-bila.

Kedua-dua amalan di atas jika dilakukan dengan ikhlas dan secara berterusan akan diganjarkan dengan ganjaran yang paling mahal harganya, ganjaran yang kita semua impikan iaitu syurga seperti yang tercatat di dalam al-Quran yang benar.

Sama-sama kita bertekad di dalam hati untuk membuat amalan yang dicintai oleh Allah ini.

Semoga kita diberikan kekuatan oleh Allah untuk melaksanakannya. Insya-Allah

Wallahua'lam.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...