Friday, November 6, 2009

Bercuti di Kota Singa


Aiman dan Ayah posing dengan Pink Dolphin


kat depan hotel kami menginap


Aiman dan Ayah kat Merlion


Ibu n Aqilah



Kat entrance Dolphin Lagoon




Aqilah bergaya kat lobi hotel





Kat stesen MRT ke Pulau Sentosa



Bulan lepas, kami sekeluarga bercuti buat pertama kalinya ke Singapura. Buat saya, Aiman dan Aqilah, ini pertama kali kami berpijak ke Kota Singa. Suami saya pula, ini kali kedua beliau ke ke Singapura. Tujuan saya ke Singapura, nak bawak anak-anak pergi tengok Dolphin di Pulau Sentosa. Nak bawak ke Australia, kos tinggi pula lagipun saya tak pernah ke Singapura.

Di Pulau Sentosa, kami hanya sempat ke Dolphin Lagoon dan Underwater World. Bagi yang tak pernah sampai ke Pulau Sentosa, bayaran masuk ke Dolphin Lagoon dan Underwater World,dewasa S$22.90, kanak-kanak S$14.90. Pertunjukan di Dolphin Lagoon agak mengecewakan ditambah dalam cuaca yang panas. Namun terubat sikit bila Aiman dapat bergambar dengan Pink Dolphin (kena bayaran tambahan S$15). Kami sekeluarga gembira di Underwater world. Paling seronok sebab terdapat kawasan di mana kita dapat menyentuh ikan-ikan dan starfish. Tak sempat berjalan banyak memandangkan Aqilah yang sudah kepenatan dan sudah tertidur di waktu tengahari.

Antara sebab saya suka melawat negara orang lain ialah saya suka melihat budaya tempatan. Budaya positif yang diamalkan di negara orang lain sememangnya akan membuka minda dan kadang-kadang boleh menginsafkan diri yang lupa. Antara perkara positif yang saya lihat di Singapura:

1. Sewaktu saya naik MRT(macam LRT di Kuala Lumpur), apabila melihat saya mendukung Aqilah dan tidak dapat duduk, mereka yang duduk di priority seat akan bangun dan bagi saya duduk.

2. MRT di bawah tanah kebanyakkan perhentian adalah terus di pusat membeli belah. Saya bayangkan jika ini di buat di Malaysia, baguskan, mudah untuk kita pergi membeli belah.

3. Pengangkutan awam sangat efektif tidak kira MRT, bas atau teksi.

4. Saya perasan escalator mereka menggunakan kelajuan yang lebih laju. Ini mungkin kerana mereka amat mementingkan masa dan sentiasa ingin bergerak pantas.

5. Saya tidak berjumpa orang merokok di kedai-kedai makan. Mereka sangat mematuhi peraturan kerana mungkin penguatkuasaan sangat bagus. Kalau di Malaysia, walaupun diletakkan papan tanda dilarang merokok di kedai-kedai makan, papan tanda ini diletakkan macam satu syarat sahaja, perokok tetap merokok dengan selambanya.

6. Amat banyak CCTV dipasang di stesen-stesen MRT. Di stesen MRT juga ada pemantauan berkala daripada pihak berkuasa. Saya tidak terjumpa sebarang tanda vandalisme di stesen MRT.








Itu sahaja buat kali ini.

Jumpa lagi.

2 comments:

Unknown said...

lame benor CN tak update blog...
bz ke??

hehehe.. kami dulu ms bercenta sokmo dok berangan nk gi pulau sentosa tu... tp sekrg sampai dh ada anak pun tak pergi2 lagik...
keseluruhan.. best ke pulau sentosa?
dgr2 khabar nanti ada universal studio singapore pulak kat situ...
huh.. tak sabarnyeee nak pegi...

ibuaiman said...

A'ah bz skit..:)

Ader roller coster mcm pjg sgt tengah dlm pembinaan skrg ni, thn dpn katanya siap...Ok lar klu bwk anak2 gi jln2, lg ok cn rs klu dok kat hotel dlm sentosa tu psl klu anak tido, ptg leh smbg jln lagi, tp part mkn ssh skit, kn kuar dr pulau sentosa either gi vivo shopping mall (naik tren dari sentosa) atau gi tanjung pagar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...