Wednesday, March 10, 2010

Cerita pasal gigi sakit dan doktor gigi

Semalam saya ke dua klinik gigi yang berlainan dalam masa sehari…huhu

Sekali pergi tampal gigi saya (klinik panel).

Kedua, bawa Aiman pergi cabut gigi susu Aiman yang sudah goyang dan mebuatkan Aiman tidak dapat makan nasi dengan baik sebab sakit…huhu…sebab Aiman balik sekolah dan sampai ke rumah dalam jam 7.15 dan klinik panel sudah tutup jam 7.30 malam, terpaksa bawa Aiman ke klinik lain. Kesian untuk tangguhkan kerana esok Aiman belum habis exam, takut-takut sakit giginya mengganggu Aiman untuk menjawab soalan dengan baik.
Bila tiba di klinik gigi dalam jam 8.30 malam, saya dimaklumkan oleh kakitangan bertugas, mereka sudah mahu menutup klinik. Saya memujuk mereka untuk mencabut sebentar gigi Aiman. Alhamdulillah, mereka bersetuju. Doktor yang bertugas adalah doktor locum. Doktor tuan punya klinik hanya bertugas sehingga jam 6.00 petang sahaja.

Dalam keadaan cepat-cepat, saya uruskan urusan pendaftaran dan ayah Aiman menemani Aiman untuk masuk ke bilik rawatan.

Apabila siap mendaftar, saya menjenguk bilik rawatan sambil mendukung Aqilah.

Jika semasa mencabut gigi kali pertama dahulu (ini kali kedua gigi susu goyang), klinik panel hanya menyembur ubat kebas, kali ini doktor bertugas mencucuk ubat pelali setempat tersebut.

Seperti biasa, Alhamdulillah Aiman memang kuat dan tidak menangis apabila dicucuk (suami menyatakan macam dia masa kecil dulu-dulu tidak pernah sekali menangis jika dicucuk walaupun sakit).

Doktor : Sakit tak cucuk

Aiman : Sakit

Doktor : Bagus, tahan ye, tak nangis. Kenapa gigi atas ni hitam?(satu gigi atas Aiman hitam sejak Aiman umur 3 tahun lagi)

Aiman : Sebab makan gula-gula

Doktor : **Tak malu ke gigi hitam. Tengok gigi orang lain putih aje. Gosok gigi ke tak?

Aiman : Gosok

**Saya tidak berkenan cara pendekatan doktor ini guna ayat macam ini. Tidakkah kata-kata ini akan melukakan hati kanak-kanak dan juga ibubapa juga. Sepatutnya ayat yang lebih positif harus digunakan. Lagipun hanya satu gigi sahaja yang rosak, gigi lain tidak, masih putih dan cantik. Atau saya yang terlebih emo…

Dan Alhamdulillah, dengan sekali tarik sahaja, gigi Aiman sudah tercabut dan darah berhenti keluar dalam masa lebih kurang 15 minit (bila samapi di rumah, darah sudah berhenti)….Alhamdulillah….

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...