Monday, March 8, 2010

Percaya bomoh

Di harian Metro hari ini terdapat berita satu pasangan telah ditipu oleh seorang bomoh. Disebabkan percaya kepada perkara khurafat, mahu mendapatkan pelaris bagi restorannya, mereka terjebak kepada dosa-dosa yang lain yang datang bagai rantaian. Dapat ubat pelaris (khurafat), isteri diurut oleh bomoh iaitu seorang lelaki tanpa berbaju, ketagih cinta dengan si bomoh akhirnya minta cerai dengan suami. Cerita-cerita sebegini memang menakutkan namun ini bukan kisah pertama yang dipaparkan mengenai penipuan oleh bomoh. Tetapi kenapa masyarakat masih lagi mempercayai mereka dan tidak mengambil pengajaran daripada apa yang telah berlaku sebelum ini?

Jadi, saya perpesan kepada semua agar:

1. Jangan sesekali mengamalkan kepercayaan khurafat seperti ubat pelaris, menaikkan seri dan lain-lain lagi. Perbuatan ini merupakan dosa besar dan harus dijauhi oleh sesiapa pun.

2. Jangan sesekali melakukan kejahatan atau berkawan dengan orang jahat kerana kejahatan yang akan dibuat nanti akan menjadi seperti rantaian, lepas satu, satu lagi dosa akan dilakukan tanpa dapat dielakkan lagi. Benar seperti kata pepatah “Buat jahat jangan sekali”.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...