Thursday, April 14, 2011

Makanan sihat untuk jantung anda


Makanan sihat untuk jantung anda Salah satu cara bersyukur dengan nikmat kesihatan adalah menjaga kesihatan kita dengan baik dan makan makanan yang ada dengan sewajarnya sahaja dan tidak berlebih-lebihan. Pada masa kini, antara penyebab banyak penyakit kronik adalah akibat terlebih makan...Subhanallah...jadi beringat-ingatlah sewaktu makan sebab Rasulullah s.a.w sendiri sebagai contoh terbaik kita tidak pernah sakit sepanjang kehidupan baginda kerana baginda begitu menitik beratkan berkenaan pemakanan. Jadi, hari ini berkebetulan saya membaca di laman WebMD tentang senarai makanan-makanan yang sihat untuk jantung kita. Berikut adalah antara makanan yang sihat untuk jantung kita, makanan-makanan ini mudah didapati di Negara kita dan mungkin ada baiknya kita amalkan untuk pemakanan keluarga kita. Antara makanan yang sihat untuk jantung:

1. Herba-herba.
Disebabkan website ini adalah website orang Eropah mereka menyenaraikan herba-herba di Negara mereka seperti rosemary, sage, oregano dan thyme. Namun, saya berpendapat herba masyarakat melayu seperti jintan, ketumbar, halba, cengkih mungkin mempunyai kesan yang sama juga. Herba dipercayai mempunyai khasiat antioksidan iaitu penghalang kanser.

2. Kacang hitam.
Kacang hitam folat, magnesium dan antioksidan dan juga fiber. Ia baik untuk mengawal tekanan darah dan menurunkan kadar kolesterol.

3. Ikan salmon
Ikan salmon mengandungi Omega 3 yang boleh menurunkan kadar trigliserida dalam darah dan menurunkan risiko mati mengejut (sudden death) maklumat lanjut boleh rujuk artikel saya mengenai Omega 3.

4. Ikan tuna
Juga sama seperti ikan salmon, ianya kaya dengan omega 3

5. Extra virgin olive oil

6. Walnut

7. Badam

8. Tauhu

9. Ubi keledek

10. Buah oren

11. Lobak

12. Barli

13. Oatmeal

14. Low fat yogurt

15. Kopi

16. Cili

17. Ceri

18. Blueberry

Banyak dari senarai di atas adalah bahan makanan yang mudah kita temuai dan senang untuk dimasak. Diharapkan info di atas berguna untuk anda bagi perancangan apa yang harus dimasak untuk keluarga anda setiap hari.

Wallahua’lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...