Thursday, April 7, 2011

Sambungan ulasan buku Aisyah Keanggunan Sejati

Sambungan ulasan buku Aisyah Keanggunan Sejati Terdapat kisah di mana berlaku fitnah terhadap Aisyah yang dilakukan oleh orang munafik. Fitnah tersebut menyebabkan kesucian dan kehormatan Aisyah diragui. Malah Rasulullah sendiri mengasingkan Aisyah akibat peristiwa tersebut. Aisyah amat sedih kerana dirinya difitnah sehingga beliau jatuh sakit. Kesucian Aisyah akhirnya terjawab dengan turunnya wahyu daripada Allah. Aisyah juga merajuk dengan Rasulullah akibat peristiwa ini. Sewaktu Rasulullah sakit kepala yang teramat sangat (sebelum baginda wafat), setiap hari baginda asyik bertanyakan hari tersebut baginda sepatutnya berada di rumah isteri mana dan berikutnya ke rumah isteri yang mana. Isteri-isteri baginda amat memahami bahawa Rasulullah s.a.w ingin segera berada di rumah Aisyah. Dengan itu,dengan rasa kasih sayang, bersetuju supaya Rasulullah s.a.w terus berada di rumah Aisyah sewaktu baginda sakit tanpa perlu pergiliran. Rasulullahs.a.w akhirnya wafat di atas pangkuan Aisyah.

Antara kelebihan Aisyah yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana wanita adalah:

1. Beliau merupakan isteri yang paling dicintai oleh Rasulullah s.a.w selain Khadijah.

2. Rasulullah s.a.w mengahwini Aisyah berdasarkan wahyu daripada Allah. Sebelum berkahwin dengan Aisyah, Rasulullah bermimpi dua kali Malaikat Jibril membawa kain sutera kepada Rasulullah s.a.w. Apabila dibuka kain sutera tersebut, Rasulullah melihat wajah Aisyah pada kain sutera tersebut dan Malaikat Jibril berkata itulah gambaran bakal isteri Rasulullah s.a.w.

3. Wahyu pernah diturunkan kepada Rasulullah sewaktu baginda bersama dengan Aisyah tidak ketika baginda bersama dengan isteri yang lain.

4. Terdapat ayat al-Quran yang menceritakan kisah Aisyah yang difitnah oleh orang-orang munafik. Ayat al-Quran tersebut membersihkan nama Aisyah kembali. 5. Rasulullah dimaqamkan di rumah Aisyah.

Ciri-ciri sifat Aisyah yang patut menjadi contoh semua wanita:


(1) Aisyah bersifat qanaah iaitu sifat redha dengan apa yang ada. Sifat qanaah dan wanita sebenarnya ibarat air dan minyak iaitu amat sukar untuk bercampur. Ini kerana naluri semulajadi wanita memang sukakan kecantikan dan kemewahan. Jikalau memakai baju, mahu memakai baju yang tercantik dan jikalau boleh menjadi perhatian semua orang. Begitu juga dengan perhiasan rumah, wanita suka menghias rumah dengan kadar yang berlebih-lebihan. Tetapi Aisyah tidak bersifat begitu. Sepertimana yang dinyatakan sebelum ini, rumah Aisyah dan Rasulullah hanyalah sebesar bilik sahaja dan tiada tilam empuk sebagai lapik tidur mereka berdua. Namun, Aisyah tidak pernah meminta-minta daripada Rasulullah untuk kehidupan yang mewah.

(2) Aisyah merupakan seorang wanita yang amat bijak. Beliau dapat menghafal ayat-ayat al-Quran dengan cepat dan juga mengingati hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Hanya Aisyah seorang sahaja wanita di kalangan perawi-perawi hadis. Ini juga adalah hikmah di mana Allah mewahyukan Rasululah mengahwini Aisyah sewaktu Aisyah masih kecil iaitu 6 tahun dan Aisyah duduk bersama Rasullullah sejak dari umur 9 tahun. Sebagaimana yang kita maklum, keinginan untuk belajar dan akal yang cerdas adalah lebih di kalangan mereka yang masih muda berbanding orang yang sudah berusia. Oleh sebab itu, dibandingkan dengan isteri-isteri Rasulullah yang lain, Aisyah adalah yang palik bijak dan banyak menghafal hadis-hadis Nabi. Selepas kewafatan Rasulullah s.a.w, Aisyah menjadi sumber rujukan untuk penjelasan hadis-hadis Nabi dan al-Quran juga.

(3) Aisyah merupakan seorang wanita yang amat rajin bersedekah.

(4) Aisyah juga amat suka berpuasa.

(5) Aisyah juga seorang wanita yang bersemangat waja. Beliau boleh mengetuai pasukan semasa Perang Jamal berlaku.

Hikmah Rasulullah mengahwini Aisyah

1. Aisyah menjadi isteri Rasulullah sejak dari usia 9 tahun hingga 18 tahun. Oleh itu, segala akhlak dan tingkahlaku Aisyah adalah hasil didikan daripada Rasulullah s.a.w.

2. Aisyah yang berusia muda dan mempunyai akal yang cerdas dapat menghafal hadis-hadis Rasulullah.

3. Banyak akhlak Rasululah bersama keluarga diceritakan oleh Aisyah.

4. Aisyah meninggal pada usia 57 tahun, oleh itu masa 40 tahun digunakan oleh Aisyah untuk memperturunkan segala ilmu yang diajar oleh Rasulullah kepada beliau. Beliau menjadi rujukan jika terdapat kekeliruan yang berlaku pada hadis nabi malah ayat-ayat al-Quran juga.

5. Aisyah menjadi rujukan utama untuk para wanita menuntut ilmu pada zaman tersebut. Di kalangan lelaki banyak para ilmuwan yang dihasilkan namun bagi pihak perempuan Aisyah adalah yang paling hebat.

Banyak lagi kisah-kisah best…buku ini amat tebal sekali. Berbaloi beli sebab harganya amat berpatutan dan ceritanya best dan dapat merangsang jiwa kita berfikir. Anda boleh dapatkan buku ini di website saya http://www.kasihbuku.com/

Wallahua’lam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...