Friday, April 15, 2011

Penghayatan Surah Al-"Asr dan analisis dari kutbah jumaat 15 April 2011


Artikel ini dikarang oleh suami saya untuk dikongsi bersama...:)


Assalamualaikum...
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Segala puji Tuhan yang menguasai langit dan bumi serta segala isinya. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad S.A.W serta keluarganya dan sahabat-sahabat Rasulullah. Terdetik hati saya untuk berkongsi khutbah Jumaat di Masjid Dengkil tadi. Isu-isunya adalah berkaitan masyarakat Jahiliyah 1400 tahun yang lalu dengan masyarakat Islam di Malaysia yang semakin rosak pada kala ini. Setiap hari di dada-dada akhbar isu-isu seperti anak luar nikah, bunuh anak, arak, pelacuran, remaja bermasalah, dadah dan banyak lagi rata-rata melibatkan umat Islam di negara kita. Apabila kita renungkan kembali apa yang dilakukan masyarakat Jahiliah dulu masih di lakukan oleh umat Islam pada hari ini setelah kita mempunyai Al-Quran dan sunnah sebagai petunjuk. Di dalam khutbah tersebut dinyatakan punca utama perkara-perkara ini berlaku di dalam masyarakt Islam sendiri. Ia adalah kerana umat Islam tidak menghayati ajaran Islam.

Beberapa perkara disentuh terutamanya berkenaan mendidik anak-anak. Satu hadis Rasulullah yang berbunyi anak-anak itu umpama kain putih, menjadi tangungjawab ibu-bapa untuk menjadikannya yahudi, nasrani atau majusi. Saya rasa hadis ini amat penting untuk kita sebagai ibu-bapa agar mendidik anak-anak dengan ilmu agama dan ilmu duniawi sejak kecil lagi agar anak kita menghayati Islam dengan sebenarnya. Disini saya rasa belajar agama dan beramal dengannya bukan sekadar belajar sahaja tetapi tidak mengamalkannya.

Lagi satu perkara yang disentuh adalah berkenaan surah Al-'Asr, ayat-1 hingga 3.
1.Demi Masa! 2.Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian 3.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. Cuba kita perhatikan ayat 3 iaitu berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. Adakah kita telah mengamalkannya ataupun tidak? Marilah sama-sama kita beramal sebagaimana yang disarankan oleh al-Quran. Semoga kita dilindungi dan dirahmati Allah. Amin .

Wallahua’lam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...