Wednesday, July 1, 2009

H1N1 VS DENGGI

H1N1... penyakit ini memanglah menggerunkan ... penyakit yang boleh bawa MAUT...Di sana-sini, orang bercakap mengenainya malah di media-media massa setiap hari memaparkannya...Bagi pendapat peribadi saya, kita memang perlu berwaspada mengenai penyakit ini. Nasihat Kementerian Kesihatan supaya jangan melawat hospital-hospital terutama bagi anak-anak kecil (disebabkan imuniti mereka yang rendah) hendaklah dipatuhi...lebih baik lagi jika kita mengelakkan membawa anak-anak kecil ke tempat-tempat yang sesak seperti pasar malam, pusat membeli belah dan juga kawasan-kawasan yang selalu dilawati oleh para pelancong, langkah yang proaktif perlu kita ambil untuk mengelakkan penyakit ini terus tersebar dari sehari ke sehari...Ya, jika dibandingkan dengan 1 Jun 2009 sewaktu saya bertugas di bilik Gerakan KKM dengan hari ini 2 Julai 2009, pertambahan kes amatlah mendadak...dari 2 KES kepada 196 KES!!! GERUN!!!

DEMAM DENGGI, mencatatkan bilangan KES DAN KEMATIAN yang lebih tinggi berbanding H1N1. Namun ianya seolah-olah tidak ditakuti atau tidak dihiraukan oleh masyarakat kita...Di mana silapnya???Adakah masyarakat kita telah lali dengan keadaan ini? ATAU adakah kurang penekanan oleh pihak media massa? ATAU adakah masyarakat kita terdiri daripada orang-orang yang tidak peduli? pentingkan diri sendiri? malas menjaga kebersihan? atau apa? Hakikatnya, Kementerian Kesihatan melalui Ketua Pengarah Kesihatannya telah MENGAKU KALAH disebabkan kegagalan membasmi penyakit ini walaupun pelbagai usaha telah dijalankan oleh Kementerian. Sadis betul....

Mengikut statistik Kementerian Kesihatan, negeri yang mencatatkan kes yang paling tinggi pada tahun 2008 adalah negeri Johor, manakala pada 2009 sehingga bulan Jun, negeri Selangor mencatatkan bilangan kes yang tertinggi...(sumber: laman web MOH)

Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa jika seseorang pesakit didapati mengidap demam denggi, mereka dapat masuk hospital kerajaan (wad kelas 3) secara PERCUMA termasuk juga warganegara asing berbeza dengan penyakit-penyakit lain kerana demam DENGGI ini diakui adalah berpunca daripada NEGARA kita sendiri...

Apakah beza demam DENGGI dengan demam biasa?

1. Pada peringkat awal,tanda demam denggi adalah sama dengan mana-mana demam viral yang lain iaitu demam, batuk, selsema dan mungkin sakit tekak.

2. Perbezaan DENGGI dengan demam virus biasa adalah, bagi demam virus biasa keadaan pesakit semakin hari akan bertambah pulih/baik namun sebaliknya bagi demam DENGGI, semakin hari keadaan pesakit akan bertambah teruk.

3.Tanda-tanda tambahan DENGGI :
1) berdarah gusi secara tiba-tiba atau semasa memberus gigi,
2)berdarah hidung
3)sakit perut,
4)muntah
5)cirit-birit
6)susah bernafas atau sakit dada.

4. Namun pada peringkat awal demam DENGGI, iaitu pada hari pertama, kedua biasanya ianya tidak dapat dikesan dalam ujikaji darah. Oleh itu, jangan merasa marah atau tidak berpuas hati dengan doktor jika doktor tidak mahu menjalankan ujian darah pada hari pertama dan kedua anda demam.

5. Bagi ujikaji darah DENGGI, doktor akan melihat bilangan platelet (platelet count) dan HCV (kepekatan darah) dan juga nilai sel darah putih. Bilangan platelet yang normal adalah 150,000 - 400,000. Kepekatan darah yang normal pula adalah 3 kali nilai hemoglobin. Bagi demam denggi, semakin berkurang bilangan platelet, kepekatan darah bertambah dan nilai sel darah putih yang berkurang, semakin teruk keadaan pesakit berkenaan.

6. Oleh itu, jika hari ke-3 atau ke-4 masih lagi demam dan keadaan makin bertambah teruk dengan tanda-tanda seperti di atas, SEGERA berjumpa dengan doktor untuk melakukan ujian darah. Lebih baik jika pesakit dibawa ke klinik/hospital kerajaan kerana biasanya ujikaji darah di klinik swasta tidak akan dapat keputusan serta merta pada waktu itu. Kebiasaannya hari berikutnya baru keputusan darah diterima. Oleh itu, jika keadaannya teruk kemungkinan akan melambatkan rawatan dan membahayakan nyawa pesakit.


Sebagai rumusan, kedua-dua penyakit ini iaitu H1N1 dan DENGGI adalah BERBAHAYA dan tidak harus dipandang mudah oleh kita.

Berbalik kepada sikap mementingkan diri, kisah yang dialami oleh saya pagi ini membuatkan saya mengiyakan sikap ini wujud di kalangan masyarakat kita. Walaupun pagi ini hujan namun ianya tidak menyejukkan hati saya yang panas dengan mereka yang memotong barisan sewaktu di simpang lampu isyarat. Jalan yang sudah jem bertambah jem disebabkan sikap mereka yang tidak bertanggungjawab ini. Sikap mereka ini betul-betul menyakitkan hati saya.

Bagi bab menjaga kebersihan juga, negara kita memang TERUK. Terpaksa telan hakikat itu. Kadang-kadang sewaktu memandu, dengan selambanya mereka membuang sampah melalui tingkap mereka langsung tidak memikirkan orang lain....

Secara peribadi, saya berpendapat, adalah menjadi tanggungjawab setiap ibubapa menanamkan sikap menjaga kebersihan dan sikap kekitaan, tidak mementingkan diri sendiri sedari kecil lagi.


Itu sahaja buat kali ini.

Semoga jumpa lagi.

Insya-Allah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...