Monday, August 24, 2009

AIMAN, bangun sahur nak...

Aiman tahun ini dah enam tahun. Tahun ini kami akan melatih Aiman berpuasa. Umur 6 tahun dikatakan umur yang paling sesuai untuk melatih kanak-kanak untuk berpuasa. Untuk menaikkan semangat Aiman untuk berpuasa, saya berjanji akan bagi duit raya sebanyak RM50 dan suami saya pula RM30 jika Aiman puasa penuh tahun ini.

Hari Pertama Aiman Berpuasa

Saya bangun untuk memanaskan nasi dan memasak lauk jam 4.30 pagi. Dalam pukul 5.15 pagi, saya naik mengejutkan suami untuk bersahur dan menyuruh suami saya mengangkat Aiman bagi mengelakkan si kecil terjaga kerana bising.

“Lar, Aqilah pun bangun jugak..” Saya melihat suami saya mendukung Aqilah turun bersama-sama dengan Aiman.

Rupanya Aiman meronta ketika ayahnya mahu mengangkatnya macam mengigau menyebabkan Aqilah terjaga.

Di ruang tamu , Aiman sambung pula tidur di sofa di kala kami bersahur.…

Berkali-kali dikejutkan namun Aiman tetap tak boleh bukak mata…kesian pula saya lihat dirinya yang amat mengantuk.

Pukul 6.30 pagi baru Aiman bangun dan bersahur…Takpe lar, cubaan pertama berpuasa, lambat sikit bersahur pun takpe…

Di kala jam menunjukkan pukul 1.00 tengahari….”Aiman lapar..”

“Sabar yer, macam tu lar orang berpuasa, nanti banyak dapat pahala.”

Bagi melekakan Aiman, saya membenarkannya dengan bermain computer game. Di zaman Rasullulah sendiri bilamana mereka mengajar anak-anak kecil berpuasa, mereka melekakan kanak-kanak ini dengan bermain. Kaedah ini memang amat berkesan kerana kanak-kanak kebiasaannya tidak akan ingat makan apabila bermain.

Jam 5.30 petang…”Ibu, Aiman lapar”

“Kejap jer lagi nak berbuka…sabar yer, nanti rugi kalau Aiman berbuka sekarang”

Jam 7.00 petang…”Ibu, dah pukul tujuh, dah boleh berbuka ker?”

“Belum lagi, nanti jarum panjang tu dekat nombor lima, baru boleh berbuka”

“Ibu, Aiman rasa nak muntah”

“Sikit jer lagi Aiman. Nanti ayah bawak Aiman naik motor pusing taman” membawa anak naik motor sebelum berbuka puasa merupakan tradisi keluarga suami saya. Sewaktu suami saya kecil, bilamana petang, di waktu di mana rasa lapar yang amat kritikal bagi kanak-kanak, ayah suami saya akan membawanya pusing keliling kampung dengan menaiki motor bagi melekakan dirinya sementara menunggu waktu berbuka puasa….

“Aiman dah tak larat nak berjalan”

“Takpe..biar ayah dukung Aiman naik motor”

Petang itu, kami berempat naik motor keliling taman perumahan.

“Nanti, masa berbuka, Aiman makan kurma dulu yer, kemudian minum air masak, lepas tu baru boleh minum milo ais” saya memberitahu Aiman sewaktu sedang menaiki motor.

“Kenapa Ibu”

“Sebab kurma bagi tenaga untuk Aiman, kalau terus minum ais, nanti badan Aiman jadi lemah”

“Ok, Ibu…”

“Kecik betul taman perumahan kita ni yer, kejap ajer dah abis pusing satu taman”ujar suami saya.

Bagi menghabiskan waktu, kami pusing taman sebanyak 3 kali petang itu…

“Allahuakbar..Allahuakbar…”kedengaran azan daripada TV1…
Perkara pertama yang Aiman makan untuk buka puasa hari itu ialah Kit Kat…Dia tak tahan lagi untuk makan Kit Kat selepas membelinya di kedai runcit petang tadi….Kemudian baru Aiman makan kurma dan air masak seterusnya makan nasi...
“Alhamdulillah, Aiman berjaya puasa penuh hari ini.”

4 comments:

pinkgurl said...

teruskan hasil didikan yg murni..

ibuaiman said...

tq pinkgurl...

za said...

alahai comeii nya anak beranak naik moto!
cn & abg serta aiman & aqilah..slamat berpuasa

ibuaiman said...

za,
selamat berpuasa...kami naik moto klu tgk dari dpn ke belakang, aqilah dlm bakul, ayah, aiman n ibu..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...