Tuesday, August 11, 2009

MEWARNA RAMBUT

Mata saya tertumpu kepada seorang budak perempuan di taman permainan kawasan rumahku sewaktu membawa Aqilah bermain di taman. Aku memang kenal budak ini tapi kali ini sesuatu yang berbeza pada rambutnya. Aku perhatikan betul-betul...Ya memang sah, rambutnya ada jalur warna merah...Aku mendekatinya yang duduk bermain diperhatikan bibiknya. Aku menyapa bibiknya. Bibik ini antara bibik yang aku perhatikan baik dan selalu melayan budak ini macam anaknya sendiri, berbeza dengan bibik-bibik yang lain di taman.

"Dia warnakan rambut ye bik"...

"Iya, tapi bukan saya yang buat ibuk, mak dia. Atuknya marah bila tengok. Atuknya tanya kenapa bibik pergi warnakan rambut cucunya. Mana saya berani. Ibunya bawa dia pergi salun warnakan rambut ini. Kesian, sekarang ini rambutnya banyak yang gugur"

Seorang bibik lain datang menyampuk..."Takpe lar...cantik rambut dia"

Datang pula seorang ibu yang lain menyampuk..."A'ah...cantik"

Saya hanya diam dan menyambung melayan Aqilah yang mahu naik buai...

Berkenaan mewarna rambut ini pada pengetahuan saya memang haram dalam hukum Islam jika pewarna tersebut tidak dapat diserap air atau orang Terengganu kata tidak lalu air. Tetapi saya sebenarnya agak keliru juga semasa 2-3 tahun lalu, heboh diperkatakan mengenai pewarna rambut yang halal. Siap ada ustaz yang memberi penerangan di kaca TV mengenai pewarna rambut yang halal ini.

Bila tengok ada kenkawan yang warnakan rambut, nampak cantik, saya pernah juga meminta izin dengan suami untuk warnakan rambut, kira nak melawa depan cik abang lar...Ini jawab suami saya...

"Mungkin betul bahan yang buat pewarna rambut tu halal tapi betul ke ia boleh serap air...Kalau tak serap air dah haram hukumnya...Lagipun nanti kalau balik kampung apa pula kata emak dan abah...Nampak macam tak senonoh pulak menantu dia yang sorang ini"

Saya mengiyakan kata suami saya dan membatalkan hasrat saya itu...Tetapi sampai hari ini saya tidak pasti samada pewarna rambut yang di war-warkan halal itu serap air atau tidak...Mungkin ini kena tanya pendapat K"Ina aka Ummuhusna...

Anatomi rambut...(maklumat ini diadapt daripada WedMD, tetapi diolah mengikut ayat saya di dalam bahasa Melayu)

Rambut adalah sejenis fiber. Ianya dilindungi oleh cuticle bahagian luar. Rambut ada tiga lapisan, medulla, cortex dan cuticle. Cuticle melindungi bahagian medulla dan cortex dari rosak.
Setiap rambut akan memanjang 1/4 inci setiap bulan sehingga enam tahun. Selain daripada itu , di dalam kitaran semulajadi juga, rambut akan gugur dan rambut baru akan terhasil.

Jika follicles rambut menjadi tidak aktif, rambut tidak akan tumbuh menyebabkan seseorang boleh menjadi botak.

Kitaran rambut walaubagaimanapun bergantung kepada banyak perkara. Salah satu daripadanya adalah hair styling.

The more you style, the more you change the natural makeup of your hair. And although the amount and intensity of styling a person's hair can take depends on genetics, the texture of your hair, and coarseness, less is always more when it comes to hair health.

Jika cuticle rambut rosak akibat overstyling, bahagian dalam akan terdedah, maka ini akan menyebabkan kekeringan....

Antara penyebab kerosakan rambut

1. Perms
Perms merujuk kepada kerintingkan rambut bagi mereka yang berambut lurus atau meluruskan rambut bagi mereka yang berambut kerinting. Cara ini akan memecahkan bahagian dalaman rambut.
Mengikut hukum Islam: Haram bagi mereka yang mengubah kejadian asal.

2. Mewarna rambut
Ia juga merubah bahagian dalaman rambut terutama jika selalu mewarnakan rambut untuk menutup rambut uban.
Hukum Islam: Haram bagi mereka yang mewarnakan rambut uban kepada warna hitam.

3. Flat-iron dan blow-drying
Haba akan mengubah hydrogen bonds yang mengikat rambut. Dalam jangka masa panjang akan menyebabkan kemusnahan kekal jika iron atau blow dry dilakukan setiap hari.


Kesimpulan...

Betapa lengkapnya Islam...Islam melarang melakukan perkara-perkara yang dinyatakan di atas dan ternyata ianya tidak sihat untuk rambut. Kajian sains membuktikan segala-galanya adalah benar belaka...Ini akan membuka hidayah untuk mereka yang berfikir dengan melihat kejadian Allah...Wallahua'alam...


Itu sahaja buat kali ini.

Semoga jumpa lagi...Insya-Allah

3 comments:

Za said...

kalau yg lurus g rebonding bg nampak lg lurus..yg kerinting g lagik kerintingkan...mcmana tu?

Anonymous said...

Saya nak rambut saya ala2 penyanyi rock gitu, tapi kalau rambut saya panjang jer nanti jadi macam R Aramugem Terima kasih, tak leh nak berambut panjang. kena pendek jer.

Hirman Ismail said...

dulu ko teringin nak warna rambut color ape? hijau ke biru ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...