Wednesday, December 2, 2009

cerita hari raya haji -part 3

Hari raya kedua - 11 Zulhijjah 1430 bersamaan 28 November 2009

Pagi-pagi lagi, dalam jam 8.00 pagi, suami saya, ayah saya dan Aiman sudah bertolak ke masjid baru untuk upacara korban dan aqiqah. Saya dan Aqilah menunggu di rumah. Tahun ini kami mengaqiqahkan lembu satu bahagian untuk Aqilah dan kakak saya mengaqiqahkan 2 bahagian untuk anak lelakinya, Adib. Disebabkan keadaan ibu yang uzur, saya dan kakak bercadang memasak rendang daging dan diagihkan kepada jiran-jiran bersama-sama ketupat palas. Kami merancang, Allah jualah yang menentukan...

Dalam pukul 12.00 tengahari, baru mereka sampai beserta daging aqiqah. Kakak menelefon saya, dia akan siang daging aqiqahnya di rumahnya dan mengarahkan saya memotong siap-siap daging aqiqah Aqilah sebelum ke rumahnya untuk memasak bersama...Kakak tidak sangka 2 bahagian lembu itu terlampau banyak dan amat risau kerana bahan untuk dijadikan rendang tidak cukup...Saya bersetuju...Abang saya menolong memotong daging dan tulang aqiqah tersebut....Tulang saya jerang untuk dijadikan sup....Dalam duduk berfikir-fikir, macamana nak settlekan daging ini di samping suami pula perlu pergi ke bandar untuk membeli bateri baru...so, dalam duk berfikir-fikir, saya membuat keputusan untuk memasak sendiri rendang daging, tak perlu memasak bersama kakak kerana lambat jika mahu menunggu saya datang selepas tukar bateri kereta...

Kami ke bandar kemaman untuk membeli bateri. Selepas mencari di dua buah kedai, tiada satu pun kedai ada spesifikasi bateri kereta kami. Ini lar pertama kali saya tahu, ada bateri saiz 40, 44,50,55. Untuk kereta kami, jenama yang disyorkan langsung tidak dijual, malahan saiz yang dicadangkan didalam spesifikasi iaitu 40 atau 44 pun tiada..Kami tiada pilihan lain terpaksa memilih saiz 55 dengan jenama yang lain juga, kalau tak ditukar, macamana kami mahu pulang ke Kuala Lumpur? Selesai menukar bateri dalam masa satu jam juga masa diambil, kami ke kedai untuk mencari bahan bagi dijadikan rendang...malang sungguh untuk kami, bawang merah pun sudah habis di jual di pasaraya...macamana nak masak ni? Setelah berbincang dengan suami, kami membuat keputusan balik ke KL malam itu, masak kat KL dan bahagikan daging rendang kat jiran-jiran di KL....Malam itu, selepas Isyak kami bertolak pulang ke KL.....sungguh bagai di kata, kita hanya mampu merancang Tuhan juga yang menentukan...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...