Wednesday, December 2, 2009

cerita hari raya haji-part 4

Hari raya haji ketiga

Kami ke pasar borong Selangor untuk mencari bahan-bahan untuk dibuat rendang. Ini merupakan pengalaman pertama Aqilah ke pasar borong..Memang sudah lama saya tidak ke pasar borong...hampir dua tahun..sejak mengandungkan Aqilah, saya tidak lagi ke pasar ini kerana masalah alahan semasa mengandung dan sejak akhir-akhir ini, kami lebih senang membeli bahan basah di kedai runcit berhampiran rumah keran bahan basah segar setiap hari, ianya lagi mudah bagi saya kerana tidak perlu difrost bahan untuk masak bila pulang dari tempat kerja..jimat masa...
Berbalik pasal masak rendang daging aqiqah, Alhamdulillah semua bahan untuk masak rendang ada di pasar kecuali daun kunyit...macaman nak masak ni..suami memujuk mungkin ada di kedai runcit berhampiran rumah...Allah mudahkan jua untuk kami, ada rupanya daun kunyit di situ...

Maka bermulalah tugasan saya memasak rendang daging. Sebelum ini saya pernah beberapa kali masak rendang ayam semasa raya tetapi tidak pernah rendang daging, harap-harapnya menjadi lar...semasa memasak, saya tidak putus-putus membaca bismillah dan selawat setiap kali mahu meletakkan bahan-bahan...berdoa kepad Allah dimudahkan untuk saya...

Sementara tunggu rendang masak, saya menggoreng ketupat...meletup-letup ketupat, terkena minyak panas di dahi dan juga bibir saya, tapi nasib baik sikit ajer...:)

Dan hasilnya, Alhamdulilah sedap kata suami saya...rendang terpaksa di masak dua kali kerana kuali tidak cukup besar....

Daging banyak tetapi ketupat sedikit, jadi saya membuat keputusan untuk buat pulut kuning...Secara jujur saya tak pernah buat pulut kuning..ibu saya pun tak pernah...suami saya cakap ibunya pun tak pernah buat...so, saya menggoogle resepi pulut kuning di internet. Tetapi resepi di internet tak berapa detail pulak..tak dinyatakan berapa lama pulut akan jadi separuh masak sebelum dicampurkan santan dan berapa lama masa diambil untuk pulut betul-betul masak selepas dimasukkan santan...Jadi, saya menelefon pengasuh anak saya...dia pun rupanya tidak berapa pasti sebab dia pun main agak-agak...so kaatanya separuh masak dalam 15 minit, masak betul-betul dalam lagi 30minit....saya memang perlu cuba kerana beras pulut sudah direndam....

Hasilnya, jeng,jeng,jeng....menjadi , syukur....nak tahu apa pengasuh Aqilah sms saya lepas saya hantar pulut tu kat dia..sms pengasuh Aqilah: Ok sedap pulutnya...lulus 100%...

Inilah hasil masakan saya.....:)

1 comment:

Ayah Aiman said...

sedapnya ketupat goreng

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...