Tuesday, December 29, 2009

Cikedis...

Masa kecik-kecik dulu, kat kampung saya,makanan rapu dipanggil cikedis. Sebab masa tu makanan rapu yang popular jenama Chickendees. Saya masih ingat lagi plastiknya warna hijau, ada tulisan warna merah Chickendees. Memang tidak dinafikan kanak-kanak memang sangat suka makan makanan rapu. Tak payah diajar-ajar, bila makan jer terus ajer suka…Tapi saya tak lar berapa suka sangat (hehe..puji diri sendiri). Sebabnya saya dah terbiasa. Terbiasa kerana Ibu saya ada kedai runcit sebelum saya lahir lagi. Dah hari-hari pandang makanan ni kat kedai ibu saya. Jadi takde lar excited sangat makan cikedis ni…

Untuk Aiman, saya tidak ajar dia makan makanan rapu ni. Dia terbelajar jugak makan makanan ni bila balik kampung…(tak dapat nak elak, sepupu-sepupu Aiman suka makan ni).

Aqilah pula dah kenal makanan rapu ni (ehem…ni tak best ni), diperkenalkan oleh anak pengasuh lar pulak. Saya terperasan sebab dia bagi makan makanan rapu yang berwarna oren tu. Warna tu kebetulan lekat kat baju Aqilah…Pastu saya cakap baik-baik dengan kakak tu, taknak lagi bagi makanan rapu tu kat anak saya…

Sebenarnya saya nak cerita pasal makanan rapu ni sebab baru-baru ini saya pergi satu kenduri kahwin, bila bersalaman dengan ibu pengantin, diberikan satu beg cantik. Bila dibuka rupanya berisi dengan makanan rapu!!! Terkejut...

Jika masa zaman kakak-kakak saya kahwin dulu, keluarga pengantin biasanya bagi telur rebus sahaja dibungkus cantik di dalam bunga telur atau kertas kilat yang warna warni kepada para tetamu. Masa zaman saya kahwin pula, di samping telur rebus yang diletakkan di dalam bekas telur, ada tambahan gula-gula untuk kanak-kanak. Zaman sekarang pula, nampaknya mereka bagi makanan rapu pula. Fenomena ini amat-amat lar tidak sihat….Bagi diri saya, budaya ini tidak seharusnya diteruskan….

Makanan rapu yang kami terima tu masih lagi tidak terusik di dalam kabinet makanan Aiman…Saya masih terfikir-fikir kepada siapa saya nak bagi? Kalau dibuang, nanti berdosa pula sebab membazir….Jadi, apa yang harus saya buat?

Nasihat saya kepada semua, kepada bakal-bakal pengantin, bakal-bakal ibu bapa pengantin, jangan masukkan makanan rapu sebagai senarai makanan untuk para tetamu anda. Nanti niat anda untuk gembirakan tetamu boleh mengundang masalah kepada tetamu anda terutama orang seperti saya yang BOIKOT makanan rapu.

Semoga jumpa lagi....

2 comments:

lailasani said...

hmm... alel dulu pun bg cekedis jugak dlm goodie bag kanak2... mmg before kawen/ada anak tak terfikir taknak bagi budak kecik makan cikedis.. bila dh ada anak sekrg ni beria2 nk sorokkan cikedis dr damia...

ibuaiman said...

ooo..ye ker..jgn terasa hati ngan entry cn yer..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...