Tuesday, August 25, 2009

KUIH KUDUS dan ilmu yang bermanafaat

Masa hari pertama puasa berkebetulan hujung minggu. Jadi dapatlah saya masak kuih..Bilamana bertanyakan suami saya kuih apa yang dia ingin makan, suami saya jawab dia nak makan kuih berasaskan tepung..memang suami saya suka makan kuih berasaskan tepung seperti donat, karipap, murtabak. Saya pun berfikir-fikirlah apa lah kuih yang boleh saya hidang yer..kuih tradisional Terengganu berasaskan tepung...:)

Kuih untuk juadah berbuka puasa sewaktu saya kecil

Sewaktu saya kecil, ibu saya biasa selalunya menghidangkan bubur atau pengat di bulan puasa, sebagai contoh bubur caca, bubur pulut hitam, pengat pisang, bubur kacang. Ayah saya memang suka makan pengat. Ibu akan susun mangkuk yang bertutup (mangkuk ini selalu dapat hadiah beli sabun PUTERI masa saya kecil-kecil dulu) di atas talam dan diletakkan di atas meja. Selain daripada itu ibu selalu juga buat onde-onde dan kuih puteri mandi. Kuih yang ibu tidak pernah buat tapi kami akan beli ialah nekbat, ketupat daun palas dan pulut panggang....

Kuih di hari pertama puasa 1430H

Setelah berfikir-fikir, saya baru teringat apa kuih tradisional terengganu berasaskan tepung yang suami saya suka..Ya, kuih kudus...Dan beliau bersetuju dengan cadangan ini. Untuk pengetahuan, saya sebenarnya tidak pernah buat kuih kudus ini. Ibu saya juga seingat saya tidak pernah buat kuih ini juga...Nasib baik dengan zaman teknologi yang ada pada zaman ini saya pun menggooglelah resepi kuih ini dan saya tidak dihampakan, memang ada resepi ini di internet..Alhamdulillah. Resepi ini saya dapat dari sini
Petang itu dapatlah saya menghantar sedikit juadah kuih kudus kepada jiran-jiran saya...Alhamdulillah, dapat juga si pemberi resepi ini pahala ilmu yang bermanafaat.
Oleh itu, buat pembaca yang pandai memasak, jangan kedekut untuk memberi resepi kepada orang lain dan lagi elok kalau didownload kat internet, lagi banyak orang yang akan dapat manfaat. Saya memang tidak bersetuju dengan tradisi orang-orang tua kita yang mana mereka berpegang bahawa resepi turun temurun tidak akan diberitahu kepada orang lain..rahsia katanya..lagi satu orang-orang tua dulu-dulu percaya jika diberikan ilmu tanpa sebarang cengkeram, si pemberi ilmu akan hilang skill membuat masakan atau kuih yang dikuasainya...Ini kepercayaan karut atau mitos yang harus dibuang....Bagi saya jika kita memberi resepi, is a part of knowledge...so, jika mana-mana ilmu itu memberi manfaat, pahalanya akan terus mengalir dan juga ilmu yang bermanafaat adalah di antara 3 perkara yang menjadi peneman kita setelah kita mati.

"Apabila mati seorang anak Adam itu, semua perkara tidak lagi dapat menyelamatkannya kecuali tiga perkara iaitu:

1. Anak yang soleh
2. Ilmu yang bermanafaat
3. Sedekah jariah

Wallahua'lam...

7 comments:

Anonymous said...

Saya setuju, itulah gunanya internet, sebarkanlah ilmu yang berguna kepada sumua orang agar semua orang dapat manafaat

Unknown said...

kuih kudus...
tak pernah tau cemana rupa bentuk.. nama pun tak pernah dengar..
hahahaha

ibuaiman said...

lela,
kuih kudus aka kuih kayu keramat, tapi kat kemaman mmg name glamer die kuih kudus tp pronoun dlm bhs tranung kuih kuduh..:)

Cik Tah said...

rupa kuih tu mcm mane? blk kmpg nnti blhla buat utk kami smua...
mesti sdp. kuih tu lmbut2 x mcm k.long suka?

ibuaiman said...

sitah,
kuih dia pjg mcm cakoi tp lg perang kulit die banding ngan cakoi, rase manis-manis gitu...aqilah n ayah die suka sgt kuih ni...mgkn k'long pun suka kot..Insya-Allah balik kg nanti buat kuih ni bg k'long rase...:)

Unknown said...

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... kuih kayu keramat kee???
letok lee resepi.. buleh alel try....

ibuaiman said...

yer, kayu keramat...dah 2x buat kuih ni ms bln pose ni atasa permintaan cik abg..:), resepi tu lela klik kat link tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...