Tuesday, August 18, 2009

TABUNG SUSU AKA BANK SUSU

Pernah dengar tak mengenai tabung susu? Saya sebenarnya first time dengar. Rupanya ianya sudah lama dipraktikkan di negara Eropah. Bank ini mengumpulkan susu daripada ibu-ibu yang sudi mendermakan susu mereka macam orang derma darah. Di negara Eropah, mereka memang mempraktikkan pemberian susu ibu kepada bayi-bayi yang premature di NICU. Pemberian susu ibu kepada bayi ini dapat memberi kesan yang positif kepada pembesaran dan kesihatan bayi dalam jangkamasa yang cepat. Sememangnya susu formula sudah ditolak di negara-negara ini.

Apa hukum dalam agama Islam mengenai bank susu...

Sewaktu saya mendengar mengenai perkara ini timbul persoalan mengenai hukum...Macamana nanti? Kalau didermakan, nanti banyak pula yang akan jadi anak susuan saya? Saya mendapat jawapan ini daripada kawan saya. Hukum ini berdasarkan fatwa daripada Dr.Yusuf Qardawi seorang ulamak yang tersohor. Saya simpulkan jawapannya kerana jawapan yang diberikan amat panjang lebar dan dalam bahasa Indon selepas diterjemah daripada bahasa Arab.

Jawapan...

Hukum bank susu adalah harus. Untuk seseorang bayi itu menjadi anak susuan adalah hanya melalui direct feeding iaitu menyusu terus daripada payudara. Jika susu tersebut telah diperah dan dipindahkan ke dalam botol, bayi yang menyusu susu tersebut tidak akan menjadi anak susu kita.

Jawapan ini membuka minda saya bahawa perkara ini boleh dilaksanakan dan tiada halangan dari sudut agama...

Itu sahaja buat kali ini.

Semoga memberi manfaat buat semua.

2 comments:

Unknown said...

ouhh.... hukum anak susuan tu kena direct feeding eh? br tau...

bes gak kalo wat tabung susu ni kat msia.... rasanya ramai je yg sudi menderma...

ibuaiman said...

lela,
mmg btl tu, klu direct feeding br jd anak susu, klu express dlm btl x jd anak susu sbb direct feeding ia dtg ngan emosi skali dari ibu ke anak...cn pun br tau lps dpt info dr kwn...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...