Wednesday, June 17, 2009

REPORT BOOK

Esok 18 Jun 2009, saya akan ke sekolah Aiman, anak sulung saya untuk mengambil report book bagi mengetahui keputusan peperiksaan exam Aiman di tadika. Ini pertama kali dalam hidup Aiman menghadapi exam dan pengalaman pertama juga bagi saya dan suami untuk ambil report card anak kami. Apa perasaan saya? Gembira pun ada, tapi yang pasti saya tidak nervous atau mengharap sangat. Gembira kerana kami dapat juga merasai pengalaman ini, mungkin ada di kalangan kawan sebaya kami belum dapat merasai pengalaman ini dan sudah pasti ini adalah permulaan bagi diri kami. Situasi ini pasti akan berulang sehingga Aiman berusia 17 tahun dan juga untuk adik-adiknya yang lain (Insya-Allah jika umur masih panjang). Bagi keputusan peperiksaan pula, kalau Aiman dapat mencapai markah yang cemerlang, ia merupakan satu bonus untuk diri saya dan suami tapi jika tidak, kami akan terima seadanya kerana Aiman masih lagi di sekolah TADIKA...hehe...Masih jauh lagi perjalanan hidupnya...

Memang saya tidak nafikan kehidupan kanak-kanak pada zaman kini berbeza dengan kehidupan saya dan suami pada 20 tahun lalu...Dari segala aspek termasuk pelajaran...Kalau dahulu zaman kami, semasa di tadika hanya belajar a,b,c, mewarna, menyanyi...belum lagi diajar membaca...Bagi saya sendiri, semasa darjah satu baru saya dapat membaca. Bagi pelajaran English pula, pertengahan tahun darjah satu baru belajar English dengan kehadiran guru berbangsa Cina di sekolah, saya masih ingat namanya Teacher Chui. Semasa darjah satu dan darjah dua baru nak belajar nama benda-benda dalam bahasa Inggeris macam pencil, duster, blackboard, cupboard, belum belajar membaca lagi....Jauh beza dengan anak-anak zaman sekarang. Aiman semasa empat tahun, di akhir tahun persekolahan sudah pandai membaca bahasa Melayu...sekarang sudah pandai membaca Bahasa Inggeris, bagi pelajaran matematik pula mereka bukan lagi belajar tambah guna gambar tapi sudah belajar silibus macam kita darjah dua pada zaman kita malahan belajar sempoa juga...Setakat ini saya berpuas hati dengan pencapaiannya... Saya tidak mahu terlampau menekan takut anak jadi macam robot dan tidak menikmati zaman kanak-kanak macam kita dahulu. Tetapi saya juga tidak mahu terlampau lepas tangan, sekurang-kurangnya pandai membaca sebelum masuk darjah satu, itu satu keperluan bagi saya. Jika tidak, anak-anak kita akan masuk ke kelas yang kebelakang dan akan tertinggal berbanding anak-anak yang lain...Di samping itu juga, bagi pendapat saya kita kena ajar anak-anak kita fokus kepada apa yang mereka akan capai dalam hidup kerana bagi saya jika tiada FOKUS, mereka akan hilang arah.


Berikut adalah artikel yang saya petik dari website babaycenter, moga menjadi panduan untuk kita semua dalam mendisiplinkan anak-anak

I try to discipline my grade-schooler, but he doesn't seem to care. What should I do?
Expert Answers
Jerry Wyckoff, psychologist and special education administrator
It sounds like your discipline strategy isn't working. Rather than trying to punish away misbehavior, think of discipline as a teaching tool. And keep in mind that there are two things your child needs in order to learn what you want him to do: Ability and motivation.Say your grade-schooler refuses to pick up his clothes when you ask him to, and you give him a
time-out. What has he learned? To pick up his clothes? To follow directions? In fact, he's probably learned neither. Instead of giving him a time-out, try approaching the situation as a teaching task — you're going to teach him to pick up his clothes when you ask. A child this age is fully capable of reasoning, so explain why the clothes shouldn't be left in a pile on the floor, and give specific instructions: "I need you to pick up your clothes so they won't get wrinkled. Please hang up the shirt and put the shorts in the drawer." Motivate him, too: "After you pick up your clothes, you can play with Zack." Be careful not to say, "If you pick up your clothes," or he'll immediately think "You mean I don't have to?" Don't forget to praise his behavior ("It's great that you took such good care of your clothes!") rather than him ("Good boy!"). Now he has both the ability and the motivation to follow your directions.Many parents also find a token economy effective with grade-schoolers. To set one up, make two lists: One of the things you find yourself nagging your child about, the other of activities he enjoys. The basic idea is that you "sell" privileges based on his "earnings." He might earn one token every time he remembers to hang up his towel, for instance, and two tokens every time he finishes his homework without nagging. He can then trade five tokens, say, for a sleepover with a friend, or use them to "buy" an extra TV program over the weekend.Teaching your child self-discipline requires ability and motivation on your part too. It's a process that takes know-how, time, and energy — but the payoff is well worth it.


Itu sahaja buat kali ini. Tak sabar nak tunggu hari esok...:)

Semoga jumpa lagi

Insya-Allah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...