Wednesday, June 15, 2011

Mana Aqilah?

Kadang-kadang Aqilah suka membelek-belek album lama. Album zaman saya di university, album perkahwinan dan album aiman semasa kecil.

Dan satu pertanyaan yang dia sering tanya : “Ibu, mana Aqilah”

Jikalau saya menjawab begini, “Aqilah belum ada, sayang”

Jawapan itu tidak memuaskan hatinya, dia akan bertanya lagi, “Aqilah kat mana?”(sambil menunjukkan muka yang sedih kerana dia tiada di samping saya di dalam gambar”

Berputar-putar fikiran saya ingin menjawab...Jika menjawab Aqilah masih berada di alam roh, berada di Luh Mahfuz, manalah si kecil ini akan faham. Kalau jawab berada di atas langit, lagilah akan bertambah keliru pula, namun bagi si kecil saya ini, setiap soalannya harus diberi jawapan, dia akan bertanya dan terus bertanya sampai saya berikan jawapan.

Lalu saya menjawab, “Ada ada dalam perut” (bohong sunat)

“Kenapa ada dalam perut, Aqilah tak nak” (sambil tunjuk muka tak puas hati dan merengek kesedihan)

Apa yang patut kita jawab ye kalau anak-anak tanya macam ni?Ada cadangan/pendapat?

Susah betul nak jawab...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...