Thursday, June 9, 2011

Travelog Umrah bersama anak -Bab 6 : Kita hanya mampu merancang, perancangan Allah yang terbaik!!!

Sebulan persediaan serba serbi untuk mengerjakan umrah dirasakan begitu cepat berlalu. Sebelum saya, terdapat 2 orang rakan saya telah pergi menunaikan umrah pada waktu yang terdekat iaitu pada bulan Mac dan bulan April. Pengalaman mereka di sana saya jadikan sebagai panduan untuk diri saya di sana nanti. Saya dengan gigih menyediakan tentative jadual kami semasa berada di sana berpandukan maklumat waktu solat daripada rakan saya. Maklumat awal rakan saya, satu jam sebelum masuk waktu solat kita harus berada di masjid kerana tempat solat biasanya akan penuh dan sukar untuk masuk ke masjid. Daripada tentative yang saya sediakan, saya mensasarkan setiap hari untuk kami membuat umrah dan banyak masa akan dihabiskan hanya di masjid. Apabila melihat tentative tersebut, suami saya berkata, ianya terlampau padat, dibimbangi jika anak-anak tidak larat untuk mengikuti jadual tersebut. Saya berkata, Insya-Allah ianya akan dimudahkan oleh Allah. Disebabkan tarikh peperiksaan Aiman adalah beberapa hari selepas kami pulang daripada mengerjakan umrah, maka saya telah bersiap sedia membelikan buku-buku latihan untuk Aiman membuat latihan semasa berada di sana. Namun, benarlah kata orang, kita hanya mampu merancang namun Allah sahaja yang menentukan segala-galanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...