Friday, June 17, 2011

Menjadi isteri yang baik!


Semalam ada seminar kekeluargaan anjuran JAIWP di Auditorium Parcel E. Tetamu undangan ceramah Keluarga Jambatan Syurga ialah Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah. Saya ingin berkongsi ilmu yang saya dapat semasa program tersebut. Semoga manfaat yang ada dapat disebar-sebarkan...:)

1. Daripada kajian yang dijalankan oleh Dr. Fadzilah Kamsah sebanyak 98% pasangan yang bermasalah dalam rumahtangga yang membawa kepada perceraian adalah mereka yang tidak menjaga solat.

2. Ramai orang perempuan yang masuk ke neraka kerana bercakap kasar kepada suami masing-masing. Namun, pihak suami juga harus ingat jika isteri mereka tidak terdidik maka peluang mereka untuk ke syurga juga amat sukar. Jadi, bersama-sama kita muhasabah diri, berkomunikasi dengan baik dengan suami dan suami juga jangan takut untuk menegur isteri. Dengan itu, Insya-Allah mudah untuk sama-sama berbahagia di dalam syurga nanti.

3. Niat kita berbakti kepada suami dan keluarga hendaklah diniatkan hanya kerana ALLAH kerana jika kita niat untuk mendapat kasih sayang daripada pasangan, kemungkinan kita akan merasa kecewa jika pasangan membalas sebaliknya. Namun jika kita niat ikhlas semata-mata kerana Allah, Insya-Allah pahala akan kita dapat yang ganjarannya pastilah syurga di akhirat nanti.

4. Sebelum kita masuk ke dalam rumah amalkan baca bismillah 3x, kemudian bagi salam dan masuk dengan langkah kaki kanan, Insya-Allah syaitan yang ditugaskan untuk memecahbelahkan keluarga tidak akan dapat menghasut kita untuk melawan cakap suami dsbnya. Syaitan yang bertugas untuk memecahbelahkan keluarga ini paling disayangi oleh iblis kerana jika keluarga pecah belah banyak masalah social lain akan timbul.

5. Amalkan sebelum tidur untuk meminta maaf daripada suami supaya semua dosa kita tidak puas atau melawan suami akan terhapus setiap hari. Dengan itu, Insya-Allah kita suami isteri akan selamat di akhirat nanti. Ini kerana terdapat insidens di mana orang meninggal sewaktu tidur dan mengikut kajian, jangkahayat lelaki adalah lebih pendek berbanding perempuan.

Semoga mendapat manfaat.

Wallahua’lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...