Wednesday, June 29, 2011

Hargai orang yang kita sayang

Semalam saya melayari WebMD. Saya memang suka baca artikel-artikel perubatan di sini kerana ia dapat mengemaskini (update) pengetahuan saya di dalam bidang perubatan. Bidang perubatan sepertimana bidang-bidang yang lain juga berkembang setiap hari. Jadi, amat malang jika kita masih lagi berada di takuk lama dan tidak memperbaharui pengetahuan kita...

Ok, semalam saya melihat satu tajuk yang menarik perhatian saya di WebMD “The best age to be have a baby”. Mengikut pengetahuan saya yang lalu, umur yang terbaik untuk hamil bagi wanita adalah sebelum umur 35 tahun. Banyak sebab mengapa pakar-pakar perubatan menyarankan perkara ini. Namun saya tidak menolak fakta bahawa terdapat wanitayang boleh lagi mengandung selepas umur 35 tahun namun mengandung di usia tersebut mempunyai risiko kesihatan kepada ibu dan juga bayi yang dikandung. Mungkin, ada yang mencebik mengatakan bahawa ada juga orang yang mengandung selepas umur 35 tahun namun tiada masalah. Saya tidak membangkang. Itu semua memang kuasa Allah Yang Maha Esa, namun banyak kajian dijalankan oleh pakar perubatan bahawa ibu yang mengandung selepas umur 35 tahun mempunyai risiko kesihatan seperti darah tinggi dan kencing manis berbanding mereka yang lebih muda.

Berbalik kepada apa yang saya baca di WebMD semalam. Saya menyangka ada ilmu yang baru berkenaan perkara ini. Mana tahu terdapat kajian baru mengenai umur terbaik untuk mengandung. Namun apa yang di paparkan adalah mengenai pengalaman beberapa orang ibu di negara barat menceritakan kisah kali pertama mereka hamil. Umur mereka sewaktu mereka pertama kali hamil dan pandangan mereka bilakah umur yang paling sesuai untuk hamil. Apabila membaca kisah-kisah mereka, saya merasakan betapa bertuahnya diri saya kini...Masya-Allah...kisah-kisah hidup mereka benar-benar menginsafkan diri ini. Diri ini telah dikurniakan nikmat yang paling agung iaitu nikmat Iman dan Islam. Diri ini menganut agama yang benar dan dapat dijadikan panduan hidup. Tidak tersasar sebagaimana orang-orang barat yang kebanyakkannya tidak lagi beragama. Mereka hidup secara sekular iaitu memisahkan agama dari kehidupan seharian kerana agama mereka yang tidak benar itu tidak lagi dapat menyelesaikan masalah mereka.

Di samping nikmat iman dan Islam yang Allah kurniakan kepada diri saya, Allah juga telah mengurniakan nikmat hidup berkeluarga kepada diri saya. Mempunyai anak dan suami. Tidak dinafikan kadangkala terdapat perselisihan faham dalam hidup berkeluarga. Namun, saya masih ada tempat bergantung iaitu suami yang baik dan juga tempat untuk menumpahkan kasih sayang kepada suami dan anak-anak. Fitrah sebagai manusia ini telah Allah kurniakan kepada diri saya, Alhamdulillah...bila membaca kisah-kisah mereka yang tidak bernasib baik, tidak mendapat nikmat yang memenuhi fitrah manusia, kita akan insaf dan tersedar kembali. Betapa kadang-kadang kita terlupa untuk mengucapkan terima kasih kepada orang-orang yang kita sayang yang berada di sekeliling kita.

Saya juga merasa amat bersyukur di samping mempunyai keluarga, saya juga mempunyai pekerjaan yang baik. Walaupun saya bekerja namun saya masih boleh lagi berbakti kepada keluarga dan masyarakat secara serentak. Ya Allah betapa besarnya nikmat yang Engkau kurniakan kepada hambaMu ini yang kadang-kadang terlalai dan terleka. Ampunkan hambaMu ini, Ya Allah...

Di sini saya paparkan kisah-kisah mereka, moga-moga ianya menjadi teladan buat diri kita. Benarlah kata-kata bahawa jika kita ingin menghargai nikmat yang Allah kurniakan kepada kita, kita lihat orang yang tidak bernasib baik berbanding dengan kita...

Cerita 1

Shannon, seorang peguam berusia 38 tahun. Beliau telah berkahwin namun perkahwinannya hanya bertahan selama 4 bulan. Selepas setahun hidup sendirian, naluri inginkan seorang anak sebagai penyeri hidup telah membuak-buak dalam dirinya. Jadi dia mengambil keputusan untuk mengandung menggunakan IVF . Teknik IVF ini akan menggunakan ovum daripada Shannon dan sperma dari lelaki yang tidak dikenali. Sperma ini beliau akan dapat dari bank sperma. Beliau menghabiskan wang sebanyak $50,000 untuk merealisasikan kehendaknya untuk mempunayi seorang anak. Beliau sedar cabaran yang akan beliau akan hadapi iaitu membesarkan anak secara bersendirian dan anak ini akan membesar tanpa mengetahui siapa sebenarnya ayahnya.

Masya-Allah, betapa rosaknya sudah system kekeluargaan di Negara barat. Mereka membenarkan seorang wanita mengandung dengan mengambil sperma hanya dari bank sperma. Natijahnya kesian terhadap anak yang akan dilahirkan. Satu kerana tiada bapa. Kedua, langsung tidak mengetahui siapa bapanya. Ketiga, membesar tanpa kasih sayang bapa. Keempat ada kemungkinan akan berkahwin dengan adik beradiknya sendiri apabila telah dewasa...bagi si ibu pula membesarkan anak tanpa suami di sisi juga merupakan satu cabaran yang besar...

Cerita 2

Leslie, seorang editor sebuah syarikat akhbar berusia 40 tahun. Berkahwin sewaktu umur 36 tahun tahun. Sewaktu mula-mula kahwin mereka merasakan tidak mahu mempunyai anak namun lama kelamaan fitrah kemanusiaan datang juga mengetuk hati mereka. maka, dalam usia 40 tahun, barulah Leslie mengandung. Beliau berfikir bahawa di usianya mencecah umur 60 tahun pun dia masih perlu bekerja bagi menyara kos pembelajaran anaknya. Pada waktu yang sama kawan-kawannya sudah menikmati hidup persaraan

Semoga cerita-cerita ini mengingatkan diri kita tentang nikmat yang kita ada sekarang...

Wallahua’lam...

3 comments:

Intan Suhana said...

salam ibuaiman,
lama betul tak jenguk kat sini. baru2 ni xde mood sgt nk stay dpn pc. moga akak n family sihat semuanya =)

ibuaiman said...

W'salam Intan...
Alhamdulillah kami semua sihat, cuma hb akak aje yg kn asthma on and off 2 minggu ni...baru pagi ni pergi klinik amik neb...Semoga Allah sembuhkan sakit asthma beliau...AMIN...

Patut lar lama dah intan takde entry baru, xde mood rupanya..akak doakan intan sekeluarga juga sihat..^_^

Eena Arrina said...

datang baca sini..info yg sgt berguna :) teruskan menulis.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...