Tuesday, June 7, 2011

Travelog Umrah bersama anak -Bab 4: Permulaan perjalanan mengerjakan umrah

Bab 4 – Permulaan perjalanan mengerjakan umrah

Pada akhir tahun 2010, saya mencari agensi yang menawarkan pakej-pakej umrah. Saya mencari pakej yang menawarkan harga yang berpatutan dan sasaran saya adalah pada musim cuti sekolah bulan 12. Namun, kebanyakan pakej musim cuti sekolah adalah lebih tinggi daripada bulan-bulan yang lain. Ada sesetengah syarikat juga tidak menawarkan pakej umrah pada bulan 12 kerana visa pada bulan tersebut adalah terhad dan ianya dikenali sebagai pakej umrah ziarah. Pada waktu itu, saya belum memahami apa yang dimaksudkan tentang pakej umrah ziarah. Disebabkan harga yang mahal dan tempat yang terhad, saya menyasarkan untuk menunaikan umrah pada tahun 2011. Saya tertarik dengan pakej yang ditawarkan oleh seorang ustaz di dalam blognya, harganya amat berpatutan walaupun pada musim cuti sekolah bulan 3. Namun, sedikit kesulitan pada diri saya mengenai pakej ini, ceramah mengenai umrah diadakan di Seremban, agak jauh untuk saya dan keluarga menghadiri sesi ceramah berkenaan. Jadi, saya membatalkan hasrat untuk mengambil pakej tersebut. Syarikat yang paling terkenal di Selangor dan Wilayah Persekutuan adalah Syarikat Andalausia. Seorang kawan saya menyarankan saya mengambil pakej Andalusia kerana isterinya pernah mengikuti pakej ini dan ternyata baik. Apabila saya melayari website Andalusia dan mencari pakej yang berpatutan, saya mendapati pakej musim cuti sekolah bulan 3 telah habis dijual dan pakej musim cuti sekolah bulan 6 ternyata agak tinggi. Tarikh yang masih available adalah bermula bulan 5. Ceramah syarikat ini juga mudah untuk kami hadiri iaitu hanya di Taman Maluri Cheras dan ianya diadakan pada setiap hujung minggu iaitu Sabtu dan Ajhad bermula 9.00 pagi hingga 1.00 tengahhari. Setelah berbincang dengan suami dan melihat kalendar, kami bersetuju untuk mengambil pakej umrah Andalusia bertarikh 1-12 Mei 2011 memandangkan terdapat cuti kelepasan am pada waktu tersebut dan suami tidak perlu mengambil cuti yang lama. Syarikat suami saya hanya memperuntukkan cuti sebanyak 15 hari setahun. Setelah bersetuju, saya booking tarikh tersebut melalui online. Daftar nama saya, suami, Aiman dan Aqilah. Setelah mendaftar secara online, saya menghubungi syarikat tersebut. Dinyatakan setiap seorang perlu membayar deposit sebanyak RM300 seorang. Suami saya membayar deposit tersebut secara online juga melalui Maybank2U. Alhamdulilah tahap pertama kami mendaftar telah selesai. Setelah beberapa minggu mendaftar, kami menerima resit bayaran daripada pihak Andalusia. Bag-bag pakaian untuk menunaikan umrah dan buku panduan mengerjakan umrah juga kami terima beberapa minggu selepas mendaftar. Hanya doa kami panjatkan kepad Ilahi supaya memudahkan urusan kami untuk mengerjakan umrah pada tahun ini.

2 comments:

Intan Suhana Mohamad Rahim said...

Teringat masa saya dan husband pergi umrah tahun 2007, hadiah perkahwinan dari keluarga mertua. Kalau tak silap dalam bulan 5 jugak, guna servis Andalusia juga. So far, servisnya bagus dan menepati budget.

ibuaiman said...

Salam Intan,

Wah bestnyer, hadiah pergi umrah dari mertua lagi tu..kira bulan madu terindah la ni kan..^_^

Alhamdulillah servisnya bagus dan padan dgn bajet akak juga..^_^..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...